söndag 30 januari 2011

Veckosummering skadevecka plus nya skor

54 km blev det under veckan, två vilodagar - första två på året. Ingen fart eller kvalitet. Det mesta löpt i 5-6-min-fart. Idag testade jag ändå att löpa lite mer i normal fart. 9 km i 4:35-fart. Gick smärtfritt första 2-3 km. Sen lite smärta men känns som den är på gränsen av vad som är acceptabelt. Smärtan accelererar aldrig till helt omöjlig att löpa på så jag tror inte jag var jättekorkad som ändå fortsatte 9 km. Testade på rundan idag en ny sko som jag kom över för 300 spänn på nån slags hälsomässa i Nordstan igår. Kameleont heter den och är typ som en mockasin med ca 1,5 cm mjuk gummisula med jämn tjocklek hela sulan. Lite som en FiveFinger fast utan tåfacken och med lite tjockare sula. Helt ostabil och hjälper inte foten det minsta mer än som skydd mot grus, stenar och kyla. Helt i min smak. Det första omdömet är lovande. Vill dock vänta med att ge ett definitivt omdöme tills jag sprungit några fler pass med dem eftersom nyhetens behag ofta överskuggar mycket. Tror den kan funka för dem som tycker att helt barfota eller FiveFingers är lite väl extremt men som ändå vill testa lite mera minimalistiska skodon. Ganska fula är dom i och för sig.


Nästa vecka hoppas jag komma igång lite mer men har inga förhoppningar om normal mängd än. Hoppas fortfarande kunna springa 3000 m på DM på lördag. Men vi får se hur det blir med det.

För övrigt kan jag notera att det går bättre att löpa (med avseende på smärtan) med tunnare skor, FiveFingers eller de ovan, än med vanliga.

1 kommentar:

  1. Spännande sko. Är på jakt efter ett minimalistiskt alternativ som inte är onödigt dyrt men ändå kan vara av hyffsad kavlitet. Ska ta mig en närmare titt på kamelonterna framöver - tack för tipset.

    SvaraRadera