lördag 22 januari 2011

Marafartspass 3

Ännu mer imponerad av Isabellah efter dagens pass som var tänkt att gå i marafart. Hennes marafart är som jag nämnde sist 3:24/km. Min planerade är 3:33 eller strax där under. Planerade idag att springa 12 km marafart tillsammans med Joakim. Planen reviderades till 10 km istället då Joakim hade sprungit ända hemifrån och sen skulle samma väg tillbaka och jag på uppvärmningen inte kände mig i toppform. Jag har en bra 10 kilometersrunda nere runt Sävenäs, Utby och Gamlestaden. Den är i princip helt platt och de delar av den som jag sprang i torsdags hade relativt bra underlag. Av någon anledning har jag inte sprungit den de senaste åren men rekordet är från 2007 och lyder 37:15 om jag minns rätt. Efter 6 km uppvärmning för mig och ca 10 för Joakim startade vi och hittade ganska snabbt rätt i tempo, 3:30 kändes ganska behagligt första 5-6 km. Sen släppte Joakim lite och även för mig började det gå tyngre men jag lyckades hålla farten hela varvet utan att behöva använda pannbenet allt för mycket. 35:04 blev det och rekord i alla fall. Men att detta är min planerade marafart, eller strax där under känns lite komiskt just nu. Så jag väntar på lite utav ett mirakel. Tänker att jag nog på en bra dag med perfekt underlag (släppte ändå lite i steget på vissa delar idag) kan hålla denna farten i 15 km. Men om jag ska våga gå ut i den farten på maran så vill jag ha klarat av åtminstone 25 km på träning.

Så strategin nu blir liksom den var inför Berlin att träna mycket i denna fart och successivt förlänga passen. Grovt planerat vill jag ha klarat 15 km inom ett par veckor, sen 20 km innan slutet av februari, 25 i början av mars och kanske också 30 senast tre veckor innan 10:e april. I övrigt hoppas jag att det räcker att ligga kvar på en snittvolym av ca 12 mil/vecka med några toppveckor på 14-15 mil.

Känner fortfarande lätta förkylningstendenser så jag får se hur det blir med långpass imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar