måndag 17 januari 2011

Barmark halleluja!

Yr.no säger minusgrader igen redan i övermorgon men har vi lite tur kanske morgondagens plusgrader skrämmer iväg ytterligare en betydande del av skridskobanan som täckt stora delar av Göteborg med omnejd sista tiden. Det var en ovan känsla imorse att trampa 50 meter grus på en liten bit av åttan vid Härlanda tjärn där plusgraderna faktiskt lyckats få bort hela islagret. Utökade morgonjoggen idag till ca 5 km med en bit genom Sävedalen på väg till Östra sjukhuset. Även här var det bitvis isfritt och den angenäma känslan av att det faktiskt bet när jag tryckte ifrån gjorde att jag inte kunde hindra mig från att dra på i sub 4-fart trots den arla tidpunkten.

Hemjogg 3 km för att lämna ryggan och sen ut direkt igen på en sväng genom stan och rusningstrafikens avgaser. Men denna härliga känsla av barmark under fötterna stora delar från Munkebäcks torg förbi Redbergsplatsen, Ullevi, Korsvägen och bort halvvägs mot Mölndal gjorde att bilterroristernas avgaser inte störde mig. Låg stora delar i marafart. Gårdagens tävlingspremiär för säsongen gjorde att jag skärpt upp motivationen att inte bara vara ute och röra på mig länge utan att faktiskt träna i den hastighet jag senare ska tävla. 16 km totalt blev det på kvällen, varav ca 10 gick i området 3:20-3:50/km. Fartkänslan blir större i mörker och i stan, tycker jag. När man kan överraska nån stackars gående och susa förbi tätt intill. Stealth-löpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar