tisdag 25 januari 2011

Skadad

Det har gått oroväckande bra med träningen sista tiden. Egentligen ända sen juni i fjol när jag kom tillbaka efter stressfrakturen. Men extra bra under vintern när jag halkat runt i snitt nästan 12 mil/vecka utan att trilla eller bli förkyld eller bli skadad på annat sätt. Så det är väl en liten kosmisk utjämningsskada jag drabbats av nu. Det är troligtvis inget allvarligt och jag skulle nog kunna ge mig ut och jogga en bit redan ikväll utan allt för stor smärta. Men jag tar det säkra före det osäkra och vilar idag. Men det ska medges att det inte var ett lätt beslut att ta.

Smärtan sitter på insidan av vänster underben/fotled, bakom knölen som finns där, "mediala malleolen" som det heter på fikonspråk. Jag gissar att det är senan till Tibialis posterior-muskeln (som löper där) som är överansträngd. Orsaken gissar jag vara att jag för några dagar sedan börjat använda ett par Nike Lunaracer som jag kom över för 400 spänn på Sylvesterloppet. Lunaracer har som många skor en lite kilformad sula, somd dels är tjockare i hälen men också "medialt" - alltså mot insidan av foten till. Intuitivt kanske man kan tänka att detta borde minska belastningen på Tibialis posterior, som supinerar foten och därmed håller emot den passiva pronationsrörelse som blir när man, som de flesta, sätter i ytterkanten av foten först, då sulan hjälper till att motverka pronationen. Men så har inte resultatet i detta fallet blivit. Min teori är att muskeln och senan har fått jobba för lite, alternativt på ett ovant (onaturligt?) sätt. Detta ger mig självfallet vatten på min kvarn i mitt hävdande att pronation är en naturlig rörelse som ej ska motverkas. Och att skor ska vara så lite skor som möjligt, det funkar i alla fall bäst för mig. Så nu blir det tillbaks till Inov-8 ett tag. Men först en hel kvälls vila efter 28 träningsdagar i följd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar