söndag 23 januari 2011

Sammanfattning av vecka 3

Lite lätt ont i halsen idag och sjukdomskänsla i kroppen så jag avstod långpass men testade ändå kroppen på ett lugnt varv runt åttan idag. Lite skönt att röra på sig, så det var inte bara tvångsmässigt för att fortsätta sviten utan vilodagar, som nu är uppe i 27 dagar i sträck, men det var inte speciellt pigga steg som tog mig runt. Schablonmässigt säger man väl annars att halsont är ett absolut nej för träning. Jag vet inte hur mycket vetenskap som egentligen ligger bakom denna kategorisering, har hört att de virus som drabbar halsen ska ha större benägenhet att också sätta sig på hjärtmuskeln än de som bara sätter sig i näsan, men det är som sagt mycket man säger från medicinskt håll som är mer "beprövad erfarenhet" än vetenskap, och exakt vad detta "beprövad erfaranhet" är finns liksom inte definierat. Tanken är väl att man kortvarigt trycker ner immunförsvaret när man anstränger sig och därmed öppnar för en spridning av en befintlig infektion. Men sen är ju frågan hur mycket man sänker immunförsvaret med 40 minuters lugn jogg. Så min praxis är att göra det som kroppen vill göra, och kroppen verkade ändå tycka att det var ok med en liten joggingtur idag men var inte sugen på ett långpass.

Jag fick ändå ihop en klart godkänd träningsvecka både mängd- och kvalitetsmässigt. 128 km totalt, varav 43 km löptes i en hastighet snabbare än 4 min/km. 12 pass totalt, fram och tillbaka till jobbet varje dag, på morgonen dock bara mellan 3 och 5 km, men det är en utökning jämfört med förra veckan. Hemvägen har det blivit lite längre, mellan 8 och 28 km. 28 km blev det i tisdags i ett kombinerat lång- och intervallpass. Jag har också kommit igång med att köra en del marafart vilket känns värdefullt. Jag känner mig ganska bekväm på den här träningsmängden nu, för ett år sedan hade en sån här vecka inneburit betydligt större påfrestning och antagligen krävt en lugnare vecka som återhämtning, men förutom förkylningskänslan så känner jag mig inte speciellt trött i kroppen. Hoppas att jag med dagens relativa vila motat Olle i grind vad gäller förkylningen och kan fortsätta träningen som vanligt nästa vecka.

1 kommentar:

  1. Hej Jag springer lite själv.
    Enligt mig så har du får dålig snabbhet för 2:30 på maran.

    Nedan är några av mina tider, dock så måste jag tillägga att jag aldrig riktigt fått till det på maran.

    Och du, träna aldrig med ont i halsen, såvida du inte är intresserad av att fra på dig hjärtmuskelinflammation.

    Du tillhör ju inte precis världseliten så varför riskera hälsan för några oviktiga motionslopp och träningsrundor.

    Använd huvudet när du tränar.


    800m: 1.54.08
    1000m: 2:26
    3000m: 8.17.92
    5000m: 14:11.17
    10 km (Landsväg): 31:02
    10 km (Bana): 30.12
    1/2 Maraton: 01:06:35
    Maraton: 02:26:26
    Lidingöloppet: 01:48:12

    SvaraRadera