onsdag 19 januari 2011

Typ vilodag

32 km inklusive 7 km riktigt intensivt igår kändes i kroppen idag. Och det är väl bra på sätt och vis. Betyder att kroppen fått sig en rejäl släng av sleven och nu måste anpassa sig. Den är min slav och har inget val. 4 km morgonjogg till jobbet var segt, segt och gick i ca 5:10-fart. Hemjoggen blev via ett trekvarts varv på åttan, som var ok för distanslöpning, fortfarande isig till stora delar, men faktiskt nästan till hälften barmark. Fanns dock ingen kraft i benen till att utnyttja detta för några hastigheter högre än ca 4:45-tempo. 9 km blev det totalt på hemvägen. Så 12 km idag vilket får räknas som relativ vilodag. Någon riktig vilodag har jag nu inte haft på 23 dagar.

Det där med fartträning är en utmaning just nu. Vill få till lite mer än de ynka 16 km det blev förra veckan. Och jag har inte möjlighet att ta mig bort till Friidrottens hus mer denna vecka. Skulle vilja få in lite marafart både imorgon och på lördag. Inne i stan är det relativt isfritt men inte optimalt p g a all trafik. Nån som har ett bra tips på en längre sträcka isfri cykelbana i östra delarna av Göteborg?

5 kommentarer:

  1. Jag är på detta Mattias.. har du lust att samköra ngt? Jag kommer sluta kl 15 imorgon ca och kan därför vara lite anpassningsbar. Antingen Säröbanan, Jonsered? Alternativen är inte många...

    SvaraRadera
  2. Jag måste antagligen köra detta pass direkt från jobbet imorgon för att hinna, blir inte jättelångt heller och vet inte heller, riktigt när jag kommer ifrån så det kanske blir svårt att planera. Men på lördag kör jag gärna något ihop, kanske snabbdistans, typ 12 km marafart, på säröbanan start slottskogsvallen kl 10.00?

    SvaraRadera
  3. 23 dagar utan vila!?! Din kropp är verkligen din slav. Brukar du planera viloperioder eller kommer de oannonserat?

    SvaraRadera
  4. Delsjövägen från Munkebäckstorget ner till s:t Sigfrid. Danska vägen (vä sida) upp till Redbergsplatsen och därifrån upp till Munkebäckstorget igen. Hyfsat platt och bra underlag.

    SvaraRadera
  5. Livet i övrigt får rätt mycket styra när det blir vilodagar. Men det finns nästan alltid plats för en kortare jogg, på lunchen, till/från jobbet exempelvis. Försöker numera att ta en kort jogg istället för att vila helt.

    SvaraRadera