söndag 10 oktober 2010

Veckosummering

Då var åter en vecka lagd till handlingarna. En vecka som lärt mig att ett marathon ändå är ett marathon även om kroppen känns hyfsat pigg. Fanns liksom ingen fighting spirit på gårdagens halvmara, kändes som ett halvtrögt träningspass. 1:16 är ju ändå bra på en dålig dag. Men nu glömmer vi det och blickar framåt. Som jag kanske redan har förmedlat har jag fått rejäl smak för detta med marathonlöpning i och med framgången i Berlin. Använder nu större delen av min vakna tid med att fundera hur marathonsäsongen 2011 ska se ut. Grovt planerar jag för tre maror; en på våren, sen Stockholm och SM den 28:e maj, sen ett litet brejk i träningen och sen en rejäl satsning inför en höstmara där jag är jäkligt sugen på New York. Lite svårt att hitta sällskap dit som kan kvala in (<2:55 alt. halvmara <1:23) så man slipper åka med utsugar-Springtime. Nån som är sugen?

Till vårmaran finns alternativen Paris eller snabba Rotterdam, bägge den 10:e april. Kanske Verona i februari. Rom, Milano, Barcelona finns också. Nån som har ett tips?

Veckan landade på 91 km med två helvilodagar. Tänker att jag ska ligga däromkring i mängd fram till årsskiftet då jag drar igång lite större volym, siktar då på ca 120 som normalnivå, till en början med ca 100 km lugn distans och 20 km snabbdistans, sen ökande andel snabbdistans/mycket marafart i takt med att kroppen tål det och den eventuella snön smälter bort.

4 kommentarer:

  1. Jag har redan anmält mig till Stockholm Marathon och Lidingöloppet (där jag vill göra en seriös attack på tvåtimmarsgränsen iaf). Men sen vore det kul med nåt internationellt lopp också, som förlänger höstsäsongen. New York låter egentligen helt perfekt. Har du koll på vad det kostar och så? Jag kan nog vara intresserad av att hänga på :)

    SvaraRadera
  2. Vet inte exakt. Hört att Springtime tar ca 17 000 för resa, boende (5 dagar) och anmälan. Enligt Marcus M kan man komma undan med nästan hälften om man bokar själv (Flyg t/r 4-5000, hyfsat hotell halvcentralt 3-4000 för 5-6 dagar plus anmälningsavgift max 1000, tänker jag. Summa: 8-10 000)

    Vi har väl lite tid på oss att tänka men man bör nog anmäla sig i början av året. Kul om du vill hänga på.

    SvaraRadera
  3. Ja, 1:16 kanske man skall vara riktigt nöjd med! Hoppas du får ihop schemat och att sub2:30 går vägen, vilket förmodligen inte blir några problem för dig. Själv siktar jag på sub2:30 på LL nästa år :).

    SvaraRadera
  4. Stefan van den Berg11 oktober 2010 kl. 17:57

    Gläd dig åt att finnas med Lennart A Juhlins lista!

    http://www.friidrott.se/rs/arsbasta.aspx?page=stats&season=20&class=m

    SvaraRadera