torsdag 14 oktober 2010

Marafartspass 1

OK, tärningen är kastad. Körde första passet i min nya tävlingsfart på marathon. Ok, jag har sprungit i den farten förut men detta var första gången jag tänkte på det som marafart. 3:30 är farten och sträckan var 8 km. Ett varv på åttan plus 200 meter (eftersom den bara är ca 7,8 km). Slog vid passering ett varv även mitt pers på nämnda åtta med dryga tio sekunder.

Känslan då? Jo man kan ju uttrycka det som att jag gör ju inte sub 2:30 på maran imorgon. Men om 6 månader??? Detta pass kommer nu sakta utökas i km upp till kanske 30 km 3-4 veckor innan maran. Vårtävlingen på 32 km ligger troligen ganska bra till som sista hårda pass. Men det är långt kvar än och många kilometer grus, asfalt och stig som ska passera under mig innan jag åter står på startlinjen inför 42,2 km.

3 kommentarer:

  1. Startlinjen ligger i Rotterdam, inte sant? Du springer sub 2:30 och jag kvalar in till Boston 2012.

    SvaraRadera
  2. Ja, det tycker jag. Ska vi ta och anmäla oss kanske?

    SvaraRadera
  3. Imponerande Mattias! Jag tror att du har en poäng i att springa i ditt tänkta marathon-tempo och träna på att kunna hålla det tempot under längre och längre tid. Träna lugnt och hoppas att du slipper skador i vinter!

    SvaraRadera