torsdag 28 oktober 2010

Snabbdistans

Vaknade i morse och kände mig sjuk, eller på väg att bli det. Övervägde att stanna hemma. Men åkte ändå iväg på föreläsning, 1,5 km hemifrån, nerförsbacke har jag till Östra sjukhuset där vi håller till just nu så det var bara på med tofflor och jacka och rulla dit. Lite småfrusen på förmiddagen men det blev bättre så jag bestämde mig för att ändå försöka mig på klubbens arrangemang Vintercupen del III, som egentligen skulle körts i februari men blev uppskjutet pga dåligt väder. En timmes löpning, först på en 2410 meter lång slinga, sen på 300-metersslingan mitt i Skatås, ca 30 meter klättring per stort varv.

Gick ganska lätt när jag väl kom iväg, första varvet på 8:44 vilket är ca 3:36/km alltså nästan samma fart som jag höll på 7,5 km på Terrängserien i tisdags på en liknande bana (2500 meter, också ca 30 meter klättring per varv). Tänkte därför att jag kanske gått ut för hårt och backade lite på andra varvet, som därmed gick på 8:51. Flöt på bra så tredje gick på 8:47 och fjärde på 8:43, sen tappade jag lite så femte och sjätte tog 8:50 respektive 8:55. Sen blev man invinkad på 300-slingan där jag gjorde 6 varv plus 100 meter.

Garmin visade 16,65 km totalt men jag vet att den flippar lite när man kör små cirklar (300-slingan) så jag tippar att det blev ca 16,4 km på timmen på den lite backiga banan. Blir väl ca 3:38-3:39-fart vilket med kompensering för kupering nästan kan ses som marathonfart (3:33 ger 2h30min) vilket känns bra att kunna hålla en timme utan att helt springa hål i huvet på sig, så här fem och en halv månad innan maran. Gott tecken också att uthålligheten är så pass bra då jag höll nästan samma fart i drygt dubbla tiden jämfört med i tisdags, på ungefär samma banprofil. 21 km totalt idag med upp/ned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar