måndag 18 oktober 2010

Skitväder

Då börjar det kännas som hemma igen. Mer eller mindre regn hela dagen, blåsigt och kallt. Tenta på fredag och behöver plugga rätt mycket för att fixa den så det blev bara en timme avsatt till löpning idag. Vilket passade med tanke på skitvädret. Körde i Adidas Adizero XT, småstigar mestadels. Ganska bra sko, men inte jättebra. Hyfsat lätt men lite för tjock och stel sula som gör att jag inte känner underlaget alls igenom, vilket gör att jag flera gånger är på gränsen till att stuka fötterna. Sugen på den här skon, när den nu kommer? I denna video presenterad av trail-jesus själv, Anton Krupicka, det bästa är slow-motion bilderna i slutet av klippet.

Tillbaks till pluggandet.

5 kommentarer:

  1. Jag älskar det där klippet! Har sett det förr men det går att se hur många gånger som helst. Tänk vad nice det vore att borra på hela vintern med hård träning för att sedan dra till Boulder en månad på sommaren och glida runt i bergen med ett par minimus på fötterna... Kan inte föreställa mig något trevligare faktiskt.

    SvaraRadera
  2. Jag funderar på åka två veckor till Boulder i vår och bara springa och man blir ju inte mindre sugen när man ser den filmen.

    Intressanta skor helt klart =)

    SvaraRadera
  3. Mycket inspirerande film som får mig att tänka på hur frustrerande det är att jag inte får tag i några Five fingers! Nästa år måste jag börja inrikta mig mer på barfotalösning om jag så skall flyga till Luleå för att få tag i ett par skor :).

    SvaraRadera
  4. Grymma skor verkar det vara! Bara att lätta på plånboken när de kommer. Har du provat Mizuno Universe 3? De är mina favoriter. Tyvärr är de ingen höjdare i blöt väderlek eftersom de då tar in vatten genom "sulventilen", men oj vilken löpupplevelse! Och jag tycker att de är skonsammare än Fivefingers som varit nära att ge mig både en och två stressfrakturer...

    /Johan

    SvaraRadera
  5. Aldrig testat Mizunon, jag har Asics Piranha som är snäppet tyngre med sina 130-140 gram.

    Vad gäller Fivefingers ger dom ju oundvikligen en lite annorlunda belastning vilket nog gör det klokt att lyssna extra noga på kroppens signaler. Har ju själv haft en stressreaktion och en full stressfraktur i metatarsalbenen de senaste två åren. Svårt att veta om dom beror på Fivefingersanvändning eller ökad träningsmängd.

    Något som jag dock helt kan tillskriva Fivefingers är att jag fått en helt ny syn på löpning/löpsteg samt att det är grymt skönt att slippa släpa runt massa överflödigt material på fötterna.

    SvaraRadera