måndag 22 november 2010

Under två och tretti

Det slår mig ibland att jag satt upp ett ganska högt mål. Slog in 2:29:25 på MacMillans running calculator och ekvivalenta tider enligt den är 8:47 på 3000, 15:20 på 5000, 31:50 på 10 000 och 70:50 på 21,1. Som synes ner till höger är mina PB:n långt ifrån dessa tider. En intressant detalj är att jag då jag inte kommer springa något halvmarathon innan Rotterdam kommer behöva slå mitt halvara-PB två gånger på raken för att gå under 2 och 30. På tal om det såg jag på friidrott.se's årsstatistik att Jonas Buud är med på både hel och halvmaralistan med samma lopp, nämligen Berlin i höstas, hans halvmarapassering på 70:nånting räknas tydligen som officiell tid.

Om jag går tillbaka till MacMillan så ska en sub 2:30-löpare springa sina tusingar mellan 3:00 och 3:07. Stod inte specificerat hur många dock. Jag kan nog fixa 3 i rad på 3:00 idag om jag gör dom på bana med lång vila och fyra harar. Kan nog hålla ut i ett par tre extra under samma förutsättningar men med snittfarten sänkt till 3:07.

Men detta är bara teoretiserande. 2:30 är inte så snabbt ändå om man jämför med dom som verkligen springer snabbt. Såg mig själv på video när jag sprang 10 000 på 33:35. Själv minns jag det som det gick undan under själva loppet. På filmen såg det mindre imponerande ut kan jag säga.

5 kommentarer:

  1. Mattias, jag tycker det är bra att ha en målsättning, skall inte vara en besserwisser (om jag har stavat rätt), ler! Men det krävs en hel del fart. Jag tror nog att det behövs fart ner mot 1.09 kanske t om 1.08 för att komma ner under 2.30 på marathon. Sedan måste man ha en grundsnabbhet, dvs även bra på 400m etc. När jag var aktiv, så körde vi ett pass med Tommy Persson innan han åkte till OS, 20x400m på 60-62 sek. Jag och Hynek som turades om att köra intervallerna. Tommy hade kort vila. Skall bli roligt att följa din blogg och dina framsteg. Keep up the good work! Mats

    SvaraRadera
  2. Fantastisk kille den där McMillan! Skall helt klart anpassa min träning efter hans värden. Jag tror inte du skall oroa dig för dina mål. Ett mål som inte känns för högt är enligt mig ett dåligt mål. Det underbara med oss människor är ju att vi oftast klarar det mesta bara vi är villiga att satsa. Man har ju inte misslyckats förrän man gett upp :).

    SvaraRadera
  3. Måste väl flika in att jag absolut inte tror att 68-69 är en nödvändighet på halvmaran för att göra sub 2.30, visst hjälper det... Ska väl inte droppa namn på folk som haft ett PB på 70 och högre som ändå gått under 2.30... Visst har man mindre marginaler att spela på såklart. Kör hårt bara!

    SvaraRadera
  4. I och med att jag gjorde 2:37 strax efter 1:15, dvs ca dubbla tiden plus 7 minuter räknar jag kallt med att det denna gång räcker med dubbla tiden plus 6 minuter dvs att 1:12-standard på halvmaran skulle kunna räcka för under 2:30. Jag tror att jag på en bra dag idag faktiskt skulle kunna göra 1:13 och jag har 4,5 månader på mig. Så målet är nog precis på gränsen av vad som är görbart. Men höga målsättningar verkar ju vara inne nu för tiden.

    SvaraRadera
  5. Mattias! Tycker du ska titta mindre på statistiken, lämna klockan och hjärnan hemma, öka veckomängden något, helst några barfotapass i snön och sedan bara gå på känsla i Rotterdam! Klart att detta skall gå. Jag tar rygg på dig i stockholm sen...

    SvaraRadera