söndag 6 februari 2011

Veckan

Veckan avslutades med ett snabbdistanspass. Utbyrundan, 10 km på 35:25, 3:32/km. Marafart alltså. Kändes hyfsat kontrollerat men ändå intensivt och inte som någon avslappnad 42-km-fart än så länge. Men jag har en känsla av att detta kan förbättras ganska snabbt då de senaste månadernas träning mest varit lugn mängd och insprängda intervallpass i överfart. Alltså relativt lite träning runt tröskel och marafart. Så tanken jag har är att det finns en god grund att bygga tävlingsfarten på. Sen om det räcker till 3:33/km i 42 km, som är det som krävs för att gå under 2 och 30, återstår att se. Planen efter senaste marafartspasset var att jag nu redan skulle ha gjort 15 km i sub 3:33-fart. Så jag ligger lite efter men det får jag skylla på dom senaste två veckornas relativa träningsavbrott.

Totalt under veckan sprangs det 88 km varav ca 20 snabba (<4:00/km). Men vad gäller skadan känns det som det går åt rätt håll, både efter gårdagens 3000 meter och dagens 10 km hade jag lite känningar men betydligt mindre än tidigare. Dessutom går jag inte längre på Voltaren.

Planen för veckan som kommer är att köra ganska mycket mängd måndag och tisdag för att sen ta det lite lugnare onsdag-fredag för att vila lite inför söndagens genomkörare, WRT-Sandsjöbacka Trail Marathon, som jag i och för sig mer kör som ett rejält långpass än en maxning, men ändå, med nummerlapp på bröstet brukar det bli som det blir. Sitter fortfarande och funderar på om jag ska anmäla mig till 3000 meter på lördag, dagen innan. Anmälningstiden går tydligen ut kl 20.00 idag. Kan inte säga att benen var helt fräscha imorse efter gårdagens 3000, men inte speciellt slitna nånstans heller, mittemellan typ. Hmm, Tour de Löpning typ, sprint på lördagen och långlopp på söndagen. Hur svårt kan det vara? Kan ju inte tänka mig att Marcus Hellner är mer vältränad än vad jag är. (Smiley) Intressant serie på SVT förresten, "Mitt liv som Hellner", med Erik Segerstedt som ska se hur bra han kan bli på skidlöpning på sju veckor, med Per Elofsson som huvudtränare. Finns på SVT-Play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar