fredag 11 februari 2011

Helg och laddning inför en skogsmara

Gillar mitt jobb, men det är skönt med helg. Löpningen sen sist har varit ganska ointressant. Jogg fram och tillbaka till jobbet endast. 8+8 km onsdag, 5+5 km torsdag och 5+8 km idag. Bara lugn transport för att inte slita för mycket och skapa lite relativ återhämtning inför söndagens trailmarathon på Sandsjöbackaleden. Skovalet där är en svår fråga. Rapporterna från tävlingsledningen om banans kondition har varit att det trots sista tidens töväder ändå återstår mycket is i skogen, och töande is är bland det halaste som finns vilket skulle tala för mina nyinskaffade Inov-8 Oroc 280 som har metalldubbar men i övrigt är ganska lika mina andra Inov-8: X-Talon 212, som är den andra huvudkandidaten. De senare är grymt sköna, lätta och insprungna efter att de är de skor som jag genomfört 95% av senaste 3 månadernas träning i. Dock är gummidubbarna rejält nedslitna efter över 100 mils löpning. Nu är det minusgrader och ska tydligen så vara även över tävlingsdagen. Har även snöat lite. Helst slipper jag Orocen med ståldubbar eftersom dom är grymt osköna att löpa på asfalt med och ca 12-13 km av tävlingssträckan faktiskt går på asfalt. Frågan är bara hur mycket is det kommer vara i skogen, och möjligen även på asfalten. Svårt val som kan ha stor betydelse för hur det går på loppet. Loppet har två vätske/energistationer och utöver dessa måste man vara självförsörjande, man måste ha med sig en viss mängd vätska och energi samt mobiltelefon, pannlampa och extra vindjacka. Jag kommer nog ha vätskebälte med 2-4 18 cl flaskor nyponsoppa och/eller saft plus tunnaste vindjackan nedstoppad i en av flaskhållarna.

Jag har också tagit det mogna beslutet att avstå från morgondagens 3000 meterlopp. det är kanske ändå inte den bästa uppladdningen inför ett marathonlopp. Möjligen blir det en kort jogg imorgon, alternativt helvila, beror lite på känslan i morgon. Återkommer med lång tävlingsrapport på söndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar