måndag 27 december 2010

Sliten, sliten, sliten

När det är jobbigt att byta position i soffan för att man är så stel och öm så är det nog dags att ta en vilodag. Så det gjorde jag idag. Den där skidåkningen tog ut sin rätt. Men det är nog inte bara den. Har kört på rätt så bra sista tiden och det är lätt att bli fartblind; att tycka att 120 km för en vecka är nån sorts skamgräns, när det faktiskt var mindre än ett år sen som jag loggade den mängden för första gången en vecka. Så mellandagarnas tema är att låta kroppen få vila, och lägga det dåliga samvetet på hyllan ett slag. Om jag gör allt perfekt nu har jag inget kvar att förbättra.

Annars är kreditkort en bra uppfinning när man är pank. Beställde nyss mitt första par spikskor. Ganska billigt, drygt 300 spänn plus 100 i frakt från UK. Ska ta 7-14 arbetsdagar. Hoppas jag hinner få dom innan 16/1 då jag gör debut på 1500 meter. Har hört att det ska vara den jävligaste distansen. Någon liknade det vid att man lägger handen på en het platta och sen ser vem som kan hålla den där längst.

Imorgon blir det förhoppningsvis ett besök i Friidrottens hus igen. Mondo och doserade kurvor. Har ju annars mer sett mig som en friluftsmänniska än en friidrottare, så det är lite nytt område det här för mig. Men spännande. Och kul att kunna springa lite barfota mitt i vintern.

3 kommentarer:

  1. Hejsan Mattias, var beställde du dina spikskor? Nu skall jag inte vara besserwisser, men det tar lite tid att vänja in sig med spikskor. Kanske bättre att springa med dina racers.

    Vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till! Skall själv springa några 1500 meters lopp iiiiiiii! /Mats

    SvaraRadera
  2. Hej Mats!

    Jag beställde från Startfitness. Har beställt därifrån förut och det brukar funka bra.

    Säkert sant att det tar lite tid att vänja sig vid spikskor, hoppas hinna med att testa dom lite hinnan. Hoppas jag inte skadar mig. Annars var ursprungsplanen att springa barfota som jag gjort tidigare på bana, men då längre distanser, 5000 och 10 000. Känns det inte bra med spik kör jag nog barfota. Tänker ändå att det är lättare att springa 1500 med spik som ovan spiklöpare än 5 eller 10 000. Men det är roligt med nya grejer tycker jag, så då riskerar jag gärna både resultat och hälsa litegrann.

    SvaraRadera
  3. Min enda erfarenhet av 1500 m är som en käftsmäll... Iväg direkt i en fart som är hiskeligt obekväm redan efter 400 m, sedan bara hänga i...

    SvaraRadera