tisdag 7 december 2010

Idag fyller jag år

30 år. Inte ung längre. Detta har jag firat med dubbelpass. På morgonen skolkade jag från praktiken för att hinna springa lite i dagsljus. Inte ett uns dåligt samvete för det. 11 km i shorts och nollgradigt. Fick en del kommentarer av folk som troligen funderade på min mentala hälsa. Men det är faktiskt inte så kallt att klä av sig om benen så länge man har bra på sig på resten av kroppen. Vill gärna få lite solljus på huden för att syntetisera lite D-vitamin. Det är vanligt med D-vitaminbrist på vintern har jag hört.

Sen fortsatte jag fira min födelsedag med att skita i att förbereda mig inför ett seminarium. Fick skämmas lite men inte mer än jag kunde hantera.

Sen var det dags för spring nr 2 för dagen. Terrängseriens fjärde deltävling. Eftersom jag leder serien känner jag mig lite tvungen att springa alla deltävlingar. Detta var näst sista och det var Högsbo AIK som anordnade i Skatås. 3,3 km från starten på åttan bort till Härlanda tjärn och tillbaka. Ett anrikt lopp som funnits långt innan det blev en del av terrängserien. Gick då under namnet Lusseloppet.

Det gick bra och jag höll stabil 3:15-fart hela vägen på den nästan helt platta banan; 5:14 på ditvägen och 5:18 på hemvägen blev 10:32 totalt och en seger med ca 10 sekunder. Sololöpning från ca 500 meter och in i mål. Tyvärr var inte Jens Petrusson, som varit före mig två gånger, med idag. Med lång nedjogg blev det 18 km på hela passet och därmed 29 km idag. Imorgon ska jag försöka hinna pressa in en kort jogg på lunchen, nån annan lucka finns nämligen inte imorgon.

Nu fortsätter födelsedagen med att jag i min ensamhet sitter och lyssnar på Ulf Lundell och planerar för ett ryck pluggmässigt för att avsluta den här utbildningen med flaggan i topp. Men jag känner mer olust inför plugg än vad jag nånsin känt under min 19-åriga skolkarriär. Tur då att det bara är två veckor och en tenta kvar av dessa 19 år. Hepp.

1 kommentar:

  1. Grattis (i efterskott?) till vinst och födelsedag. Bra speed! Tur att 30 år inte är någon ålder i löpningens värld. Ännu mer tur för mig som är 34. Kul förresten för dig att utbildningen är på sluttampen. Under mitt bloggläsande har jag förstått att du läser samma sak som jag gjort. Och det blir roligare på andra sidan examen - men det kanske blir för lite tid för att hinna träna som du gör nu?

    Fortsätt gärna med shorts på vintern, men tyvärr kan vår klena vintersol inte ge något D-vitamin hur mycket hud man än exponerar. Här i norr får man äta hästdoser med lax eller peta i sig tabletter om man vill ha D-vitamin så här års tyvärr

    /Johan

    SvaraRadera