måndag 25 april 2011

Veckosummering

Hemma från semester. Varit i Rom. Om nån vill ha ett tips om en stad man ska åka till för att samtidigt ha bra möjligheter till löpträning kan jag INTE tipsa om Rom. Det kanske är världens löpovänligaste stad. Bilar, bilar, bilar och vespor. Knappt någon som cyklar och de jag såg som sprang kan jag nästan räkna på en hand. Trånga trottoarer fulla av turister. Avgaser och cigarrettrök. Knappt några parker. Jag fick ändå till en runda varje dag. Första dagen letade jag mig fram genom trafikkaoset (det är mer regel än undantag att det står en bil parkerad på ett övergångsställe eller en refug) ner till Tibern där jag hittade stadens enda cykelbana. Av någon anledning har dom valt att helt ignorera denna flod som rinner genom hela staden. Det var nästan helt öde längs med flodens kajer men full av liv en liten bit därifrån. Det är mycket som är svårförståeligt i Rom, bland annat väljer dom att ha två trafikpoliser som bevakar ett övergångsställe istället för att sätta upp ett trafikljus. Hur som helst, nere vid floden kunde man åtminstone sträcka ut benen i några kilometer även om det kändes som att springa genom en övergiven stad.

Andra dagen letade jag mig fram till en park, Villa Ada, som låg en bit utanför centrum, där stötte jag faktiskt på några andra joggare. Det var grymt skönt att slippa lite av avgaserna och asfalten på några varv där. Förutom denna park fanns det egentligen bara en lite större park till, Villa Borghese, där jag lade större delen av tredje dagens kilometer. Fjärde och sista dagen i Rom var söndag och påskdagen och i och med att jag var ute redan före klockan sju kunde jag faktiskt springa relativt obehindrat mitt i stan. Ganska fräckt när man snurrar omkring planlöst och halvt har tappat bort sig och helt plötsligt dyker Colosseum upp som ett vykort mellan två byggnader.

Fick sammanlagt löpt nästan 60 km sightseeingjogg i Rom, bara underhållande löpning, ingen som helst kvalitetsträning. Totalt på veckan blev det 103 km med två kvalitetspass måndag och tisdag. Nu blir det snart första passet på svensk mark, ska bli skönt med lite riktig skog.

1 kommentar:

  1. Ja så länga man inte springer så är Rom en fantastisk stad. Det gäller verkligen att inte stressa då man är där.

    60k är ju inte dåligt måste jag säga och då råkar jag veta att det går alldeles utmärkt att gå vilse i denna stad :)

    SvaraRadera