lördag 2 april 2011

Vårtävling 2

Åtta dagar kvar till maran och sista hårda passet är gjort. Jag genomförde detta i form av Solvikingarnas andra vårtävling på åttan. Man kan välja mellan 2 och 4 varv, vilket blir 15,6 km eller 32 (dom som väljer 32 springer en extra bit i början för att få det till 32 och inte 7,8 x 4 som bara blir 31,2). Jag valde som de flesta andra 16 km, förra året sprang jag 32 men att tävla på så pass lång distans 8 dagar innan en mara är nog inte så bra, kanske är t o m 15,6 för långt men planen var att inte ligga på riktigt max utan precis under mjölksyratröskeln för att få en någorlunda behaglig men fokuserad sista genomkörare. Jag valde därför att köra precis i mitt eget tempo och inte bry mig så mycket om placeringar. Jag siktade, som jag skrivit tidigare, på att hålla mellan mara- och halvmarafart vilket just nu borde vara mellan 3:30 och 3:40/km.

Lyckades hålla detta bra och sprang första platta kilometern bara något för snabbt, 3:28 gick den på. Det blev två nästan exakt lika snabba varv, ~27:40, kände mig fräsch hela andra varvet och plockade två placeringar på detta. Kom in som fyra på 55:17. Således 3:32/km. Klart godkänt. Vann gjorde Patrik Andersson, Hälle IF på nya banrekordet 50:04. Hela resultatlistan finns här.

Nu förbereder jag mig på en veckas löparfrustration med bara 5-8 km jogg per dag och möjligen även en eller två hela vilodagar. Det blir kanske det jobbigaste på hela träningsperioden inför maran. Jag minns veckan innan Berlin hur det kändes som jag precis värmt upp när dagens träning var över. Tisdagen innan Berlin körde jag 3 x 1000 på max med lång vila emellan, klockade dessa på 3:02 - 3:03, möjligen blir det en sådan favorit i repris som enda tillfälle den kommande veckan då pulsen kommer gå upp lite.

Enda orosmolnet just nu är en snörvlande dotter. Det blir handhygien a la OCD under veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar