söndag 20 mars 2011

Vecka 11

Två sjukdagar i början av veckan gör att jag är riktigt nöjd med 113 km över hela veckan. 106 av dessa samlade jag ihop under veckans fyra sista dagar. Två kvalitetspass (16 km tröskel och 8 x 1000 m) men knappt någon fart i övrigt, räknar ihop det till 28 sub 4-km. Idag sprangs det långpass, vi var 8 stycken från början men folk droppade av successivt och i slutet var det bara jag, Joakim och Martin kvar. 31 km blev det, runt Mölnlycke, genom Mölndal och Örgryte, 400 höjdmeter och lite lätt progressivt från ca 4:50-fart till strax över 4:00 i slutet.

Det blev som sagt inget genrepspass i helgen men jag ska försöka få in en halvmara i marafart under veckan istället. Sen blir dit tapering a la Rune Larsson. Läste för ett tag sen att han innan ett viktigt lopp ofta brukade springa ca 100 mil fördelat på 3 veckor för att 10 dagar innan loppet ganska drastiskt dra ner på mängden, nästan vila helt dessa 10 dagar. Nu springer ju jag inte 33 mil i veckan men upplägget med 10 dagar tilltalar mig av någon anledning. Detta betyder att jag kör på som normalt hela mars månad, alltså t o m torsdag nästa vecka, för att sen bara jogga korta bitar, typ 5-8 km per dag fram till maran. Det enda hårda passet under dessa dagar kommer vara Vårtävling 2, 16 km, 8 dagar innan maran.

1 kommentar:

  1. Tror det är ganska många som varit med ett tag som gör just så. 10 dagar innan dras mängden ner rejält och man ser bara till att hålla kvar fart och tonus i benen/kroppen. Kommer att gå bra det här för dig! :-)

    SvaraRadera