lördag 12 mars 2011

Bra marathonträning

Jag ledsnade på vädret igår och tog veckans andra vilodag. Tänkte att jag till viss del ändå skulle "springa igen" en del kilometer idag så jag valde att vila. Idag hade jag planerat att springa Tahultsrundan med Robert, aka Tröskelkungen och Joakim. Vädret var nu inte så mycket bättre idag men vad ska man göra, åtminstone plusgrader men snöblandat regn innan start. Vi möttes i Solvikingstugan kl 10 och planen var att jogga igenom de första 13 kilometerna fram tills man kommit upp för backen från Jonsered, en ganska stygg backe som stiger 80 meter på en kilometer, ingen idé att bränna det bästa krutet där. Detta gjordes med en snittfart på 4:33/km, sen en kort pissepaus och nollställning av räkneverken.

Som jag mindes det från i somras då jag en varm dag sprang rundan senast (i 4:17-snitt och nästan kollaps i värmen) så var det efter denna backe ganska flackt och mest nerför. Det är förvisso netto nerför från denna punkt, 120 möh till ca 60 möh, men minnet bedrog mig för flackt var det inte, flera tuffa backar och nästan 250 meter total klättring kvar skulle det visa sig. Vi höll en ganska stabil ansträngningsgrad, a la marathon, på mestadels barmark med viss fartökning sista 5 km. Tiden blev 1:26:43 över 22,84 km på min klocka vilket är 3:47/km. Både Joakims och Roberts GPS-klockor visade ca 90 meter kortare vilket alltså är mindre än 0,5% skillnad, så kanske gick det i 3:48/km men skit samma. Totalt på hela rundan 4:05-snitt per km (borträknat pissepausen), hårt pass men aldrig sådär att jag fick några mentala svackor och tankar på att bryta. Testade en gel som jag beställde ihop med ett par skor, Brooks T7 Racer, från Wiggle. (Mycket billigare att beställa sånt från England, liksom skor, ca halva priset och gratis frakt från Wiggle.) Tog två geler under turen ihop med ca 3 dl vatten och det funkade bra tyckte jag. Skorna blir möjligen marathonskorna, men har inte testat dom än, ville inte skita ner dom i slasket idag. Recension kommer senare.

38 km totalt i dag blev det för mig med jogg till och från stugan, 23 km i sub 4:00-fart  (~marathonansträngning justerat för nästan 250 meter klättring på den snabba delen). Nästan 400 meter klättring totalt. Riktigt bra träning och nu ligger jag i soffan med den där blandade postlångpasskänslan av tillfredställelse och lätt illamående, men mest bra känsla.

1 kommentar: