lördag 4 maj 2013

Spikes och 10k-test

Lite annorlunda att ena veckan springa långlopp i skogen och sen gå på banan för 10 000 meter vilket jag planerar att göra nästa vecka på vårt klubbmästerskap. Har inte tagit ett steg på tartanen sedan september i fjol så därför kändes det som att ett litet test inte skulle vara helt fel. Dessutom har jag funderingar på att springa i spikskor vilket jag aldrig gjort på distanser längre än 3000 meter. För övrigt har jag inte haft på mig spajksen över huvud taget på mer än två år.

Mutade med dottern till Vallhamra IP på lördagskvällen för detta. Tanken var 5 k i 10 k-fart. Körde en kort uppvärmning om 3 varv för att vi inte skulle behöva spendera hela lördagskvällen på IP:n. Lyckades sen hålla 78-79-sekundersvarv (3:16/km) i 4600 meter utan speciellt mycket syra men där fick jag bryta för jag höll på att kräkas. Tror det var för att jag ätit en ganska rejäl middag bara ca 2 h innan. Synd att inte lyckas genomföra som planerat så klart. Men ändå en mestadels positiv känsla. Avslutade efter ett tag med en 400-ing på 68' för att få ihop 5000 i bra fart.

Kändes lätt och fint att springa i spikes så jag tror att jag faktiskt satsar på det på torsdag. Då jag är ganska utpräglad framfotalöpare behöver jag inte ändra steg nånting så jag tror inte att det blir några problem. Har ju ändå sprungit 10k bana barfota för ett par år sen.

1 kommentar:

  1. Grattis till nytt pers!
    Alltid roligt att se dig springa, det ser så snyggt ut :)

    SvaraRadera