söndag 12 maj 2013

Mölnlyckeloppet 2013

Mölnlyckeloppets återuppståndelse efter 12 år i träda kändes rolig av två anledningar: Den första var att det var den första löptävling jag sprang. Det var nån gång runt 1995 tror jag, jag var typ 15 år och tränade egentligen inte löpning eller nåt annat för den delen. Bansträckning var lite annorlunda då och det var antingen 6 eller 13 km som gällde. Jag sprang 6:an på 28:40 och kräktes efter målgång. Good times. Den andra anledningen var att Mölnlycke är mina barndomstrakter och det finns minnen knutna till varenda plats runt banan. Bansträckningen var nu som sagt lite ändrad och det var en varvbana där man antingen kunde springa ett varv, 5 km, eller två varv, 10 km. Denna gång vågade jag mig på den långa banan.

Full av självförtroende av det två dagar gamla personbästat på 10 000 meter och med ganska lite prestationsångest då det inte var nån speciellt snabb bana kändes det hela ganska trivsamt. Självklart lite nerver före start men inte över gränsen till det jobbiga. Jag hade inte sett några snabba namn i startlistan men på uppvärmningen fick jag syn på både Johan Strand från Ullevi och Fernando Dinis från Hälle.

Från startskottet stack Johan iväg i en faslig fart genom Mölnlycke Centrum, tyckte ändå att jag drev på ganska bra även om jag inte hade nån GPS på mig att kontrollera det med. Efter honom var vi några stycken i en klunga första kilometern, bland annat Dinis. Sen splittrades det upp med Johan en bit fram, sen Dinis och sen jag. Orkade inte riktigt hålla Dinis fart trots att jag gjorde en ganska vågad öppning och kände av syra redan efter nån kilometer. Var lite rädd att jag skulle stumna totalt men kroppen verkade svara och acceptera ansträngningen. Det var lite småbackigt med ett längre motlut efter ca 2 kilometer och några kortare men ganska branta backar vid ungefär 3 kilometer. Sen skön utförslöpning förbi Råda Kyrka och ner mot centrum för varvning, här kändes det som jag kunde ligga på riktigt bra och jag kunde fortfarande se Johan ett hundratal meter längre fram och jag tappade inte mycket på Dinis som var kanske 40 meter framför mig. Bakåt hörde jag ingen så tredjeplatsen kändes ganska säkrad så länge jag höll ihop det hyfsat. Jag lyckades också hålla ihop det ganska bra och höll nog farten hyfsat även på andra varvet. Kom in på 32:22, 12 sekunder efter Fernando Dinis och dryga minuten efter segrande Johan Strand. Även om jag tror att jag gjorde ett riktigt bra lopp så känns det inte rimligt att jag skulle sprungit 43 sekunder snabbare på 10 km än vad jag gjorde på bana två dagar innan på en bana som var långt ifrån platt. GPS-uppgifter om att banan var ca 9,6-9,7 km känns rimliga, i så fall höll jag ungefär 3:20 i snitt och det känns absolut möjligt. Bra formbesked. Här en länk till en film som Sten Thunberg satt ihop från loppet där jag dyker upp vid 2:38.



I veckan har det ju varit ganska mycket intensitet med en hård snabbdistans på 8 km i tisdags och tävling både torsdag och lördag så idag kändes det skönt att hänga på klubbens behagliga långpass i 5:20-fart som avslutades med en ca 6 km lång fartökning i halvmarafart för alla som springer varvet nästa helg. Träningsmängden för mig i veckan blev nånstans mellan 8 och 9 mil.

2 kommentarer:

  1. Bor själv i Mölndal och hade planer på att springa Mölnlyckeloppet om jag inte varit på resande fot.
    Hur var banan? PB bana?

    Hoppas loppet fortsätter även nästa år.

    SvaraRadera
  2. Hej. Banan var inte för personliga rekord men inte heller så jobbig som exempelvis skatåsmilen eller Lerumsloppet. Skulle tippa att man får lägga på nån halvminut från en helt platt asfalrsbana. Men först och främst var den 300-400 m för kort. 80% asfalt, 10% grus, 10% jord/stig. Kanske 50-70 höjdmeter.

    SvaraRadera