söndag 12 juni 2011

Nytt PB igen (fast inte med så mycket)

Sävedalsspelen idag. 3000 meter. Andra gången på distansen för mig, första gången utomhus. Gjorde 9:22 inomhus i februari, hoppades att jag kunde putsa det en del, siktade på 9:15. Förra gången gick jag ut alldeles för snabbt, första 1000 på under 3:00. Tänkte att det kunde ge flera sekunder bättre tid bara med en bättre disponering.

Vallhamra IP är en av de friidrottsbanor där man av nån anledning valt att göra rundbanan lite kortare än 400 meter (utrymme? pengar?) vad vet jag. Banan är i alla fall typ 385 meter vilket gör att man måste springa sju och tre kvarts varv i stället för sju och ett halvt för att få ihop 3000 meter. Detta gör att det är lite svårt att ha koll på hur snabbt man springer. Jag tog ändå på mig en klocka men kollade bara av vid 2000 meter då det var den enda markering jag kollat upp innan. Farthållningen underlättades dock av att det var rätt många med som jag känner till och många av dem ligger i 9:00 - 9:30-området. Då de flesta alltid går ut lite för hårt bestämde jag att planen skulle bli att lägga mig en bit bak i fältet till en början och förhoppningsvis passera 1000 meter på 3:05-ish.

På grund av att det kändes så pass bra i tisdags när jag körde 10 av 20 fyrahundringar barfota beslutade jag mig för att köra så nu också. Dessutom har jag, som jag nämnt, haft lite problem med mina spikskor. 3000 känns också som en lagom distans att springa barfota. Tillräckligt kort för att man inte ska slita upp fötterna för mycket och tillräckligt "långsamt" för att det lilla extra fästet man får med spik inte ska spela så stor roll.

Jag följde planen ganska bra. Första 1000 gick nog aningen för fort, har ingen exakt tid. Joakim som låg precis framför hade en Garmin som visade 3:00 men den visade samtidigt 3070 meter totalt så det var nog snarare 3:02-3:05 typ. 2000 meter kollade jag som sagt av och där hade jag 6:12. Alltså en andra kilometer på mellan 3:07 och 3:10 beroende på vad den första nu gick på. Passerade en tröttnande ÖIS:are på den sista kilometern och kunde trycka på lite på sista varvet även om spyan låg i halsen. Kom in som femma (av tretton) på 9:20,50 på egen klocka men tydligen hade jag missat med nästan en sekund (konstigt) för officiellt blev det 9:21,25. Hur som helst en putsning av PB:et med en sekund. Det förra var satt med spikskor. Svårt att säga om det hade gått bättre eller sämre med spikskor även nu. Vann gjorde den unge Carl Senorski på 9:00 före Andreas Åkesson på 9:04, bägge ÖIS:are.

Veckan då? Jo, inte mycket träningsvolym att skryta med, endast 61 km, helvila fredag och lördag. Men sån är ju också planen, lite halvvila hela juni för att ladda de mentala batterierna inför mer mängdträning från och med juli. Den lilla kvalitetsträning/tävling som genomförts har dock gått snabbt. 13 kilometer totalt under veckan i sub 3:10-fart - vilket känns i vaderna. Så det har verkligen blivit antingen eller denna vecka, antingen jogg i mellan 4:30 och 5:30-tempo eller fart runt 3:00/km, ingenting däremellan. Mycket barfotalöpning också, både jogg och i hög fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar