torsdag 9 juni 2011

Klubbmästerskap 1000 meter

Kanske inte årets viktigaste tävling. Men alltid kul att testa sig på en lite ovan distans. Det kortaste jag nånsin sprungit på tävling. Förra året gjorde jag 2:52 direkt efter 4 veckors skadeuppehåll. Det ville jag slå även om jag inte direkt kände att jag hade någon toppdag. Det var skamgränsen liksom. Ett års nästan oavbruten träning på en för mig ganska hög nivå borde ha gjort något även för en distans som jag absolut inte tränar för. Fortfarande träningsvärk i vaderna efter tisdagens 20x400 meter och 10 km transportjogg direkt från jobbet gjorde väl i och för sig att jag hade släppt förhoppningarna om 2:45 som MacMillans running calculator tycker att jag borde göra baserat på mina resultat på längre distanser. Men under 2:52 borde jag ändå kunna fixa på en dålig dag.

Jag hittade dock inget riktigt race-mode utan kände mest som att det var en kul grej när jag stod på startlinjen. Mikael Waltersson var största konkurrenten till KM-titeln och även om jag är snäppet snabbare än honom på "vanliga" distanser var jag inte säker på att jag skulle vinna över honom nu då han är grymt snabb på kortare sträckor.

Mikael öppnade hårt och hade en lucka på 15-20 meter redan efter 150 meter medan jag fastnade, lite instängd på fjärde plats. Jag fick bromsa in lite för att kunna gå runt och spurta om innan andra kurvan. Sen åt jag sakta upp avståndet fram till Mikael och kunde gå upp bredvid i kurvan efter 600, han svarade en bit och jag fick gå i ytterspår en bit i kurvan innan jag kom förbi vid ca 700. Jag gled sen ifrån successivt och kom in på 2:50,3 efter en sista forcering in i mål, ca 4 sekunder före Mikael. Nytt pers alltså och slipper skämmas även om 2:50 inte känns som så mycket att skryta med.

Sammanfattningsvis kan man säga att 1000 meter är kort. Man kan också säga att 2:50/km är långsammare än Zersenay Tadesses världsrekordfart på 21 km. Han snittade på 2:46/km när gjorde 58:23 i Lissabon 2010. Det är fan snabbt.

Hoppas på bättre resultat på söndag på 3000 meter på Sävedalsspelen. < 9:15?

Sen persade jag faktiskt en gång till i kväll. Det första inofficiella KM:et på 100 meter gick nämligen av stapeln strax efter 1000 metersheaten. Tror jag gjorde ca 16 sekunder på 100 m på högstadiet. 14,12 lyder det nya perset och det är ännu mindre imponerande än 1000-metersresultatet. Räckte bara till en sjätteplats och Mikael fick sin revansch när han slog mig med nästan en sekund.

Till sist har jag en fråga: Jag kände mig lite kaxig på träningen sist och hävdade att jag skulle slå Usain Bolt på 1000 meter. Fick dock genast mothugg på detta så jag blev lite osäker i min kaxighet. Nån som tror på mig?

2 kommentarer:

  1. Nej jag tror att Usain, som började sin karriär som 400-meterslöpare och har ett pers under 46 sekunder på distansen, slår dej på 1000 meter. Han "joggar" nog runt två varv på i 62-63 sekunderstempo innan han avslutar sista tvåhundringen i fullfart. Så Bolten kan nog hamna på en tid på runt 2:30.

    SvaraRadera
  2. Jag tror på dig även om det krävs att du inte "lattjar" runt som igår utan gör max de 2,45 som jag anser att du bör vara god för. Usain må vara grymt snabb men är inte i dagsläget tränad för ens 400 och började igår på Bislett få mjölksyra redan vid målgång på 200m.

    SvaraRadera