tisdag 7 juni 2011

400-ingar på Slottskogsvallen

Jag föreslog 30 x 400 men det var ingen sugen på. Några körde 10 stycken, några 15 stycken men jag ville åtminstone köra 20 stycken så jag fick köra de sista 5 själv. Nu är ju inte antalet det svåra i sig utan det beror ju självklart på hur hårt man kör dom. Jag höll igen lite mer än vad jag skulle gjort om det bara var 10 eller 15. Riktigt trevlig känsla hela passet. Vi körde upplägg med serier om fem stycken och setvila 3 minuter mellan serierna. Hundra meter gångvila på en minut i serierna. Bra sätt att få lite variation i ett sådant pass, att man alltså startar på olika ställen. Första två serierna sprang jag barfota. Dessa gick på:

74, 72, 73, 72, 71
och
71, 72, 72, 73, 72

Sen började det skava lite på tårna så jag tog på mig mina Asics DS Racer (den gamla gulsvarta modellen, tack till Sten som köpt fel storlek och överlät dessa helt gratis till mig) och körde nästa serie på:

71, 71, 72, 71, 71

Jag hade inte känt av något av det onda under foten som jag nämnde i föregående inlägg så inför sista serien (som jag fick köra ensam) vågade jag ta på mig spikskorna.Tiderna på sista:

71, 71, 71, 71, 68

Körde sjukt jämnt när jag var ensam, skillnaden mellan snabbaste och långsammaste (om man bortser från den sista där jag tryckte på lite) var endast 26 hundradelar. Allt som allt var det skön träning där det flöt på bra och egentligen bara sista halvan på den sista 400-ingen var riktigt jobbig. Ser också nu att det gick lite snabbare för varje serie. Snittet blir väl ca 72 sekunder per varv vilket är 3:00 per kilometer. Bra att få till 8 km i den farten, kanske tävlingsfart på 10 km om ett par år. Vem vet - sub 30 på milen innan man blivit för gammal?

1 kommentar:

  1. Ah, dessa härliga 400-ingar... Kan dra mig till minnes 2 tillfällen (so far) som jag kört 30 x 400 m (200 m PJ), inte i dom där farterna dock. En gång hade coachen den goda smaken att innan passet inte tala om vad vi skulle köra... Det blev en härlig afton på Sthlms Stadion... En annan gång i gassande sol på en stenhårt tartanbana i Portugal, ah härliga minnen... Bra kört btw!

    SvaraRadera