söndag 22 september 2013

Repeat

En vecka löpning till. Livet känns lite som på repeat ibland.

Måndag: 14 km distanslöpning på kvällen, inget speciellt över huvud taget.

Tisdag: 11 km distans på morgonen. På kvällen 10 km lite snabbare än marafart på Vallhamra. Eftersom det var massa barn som var där och tränade fick vi hålla oss på bana 1 och inte bana 3 (som är 400 meter). En gubbe där sa att innerbanan är 380 meter vilket gjorde att vi sprang 26 varv plus 100 meter. När vi efter avslutat pass mätte banbredd och tänkte efter och räknade kom vi fram till att innerbanan nog snarare är 385 meter. Det blev alltså 10110 meter istället, men det spelar ju inte så stor roll egentligen, 35:04 tog det för mig på ett ganska behagligt sätt (3:28/km). Med upp och nedjogg blev det 20 km på kvällen och 31 totalt för dagen.

Onsdag: Fick med några minuters varsel hoppa in som ledare på Göteborgsvarvets löparkväll. Det skulle vara fartlek och löpteknik. Har aldrig varit löptränare förut så det var nytt. Jag hittade på ett pass med en slags stege 1-2-3-4-3-2-1 minut och därefter lite olika löpteknikövningar som jag mest hittade på där och då. De som var med verkade åtminstone inte uppenbart missnöjda. Kommer för övrigt inte springa Göteborgsvarvet själv. Jag tycker att det är dyrt att betala 600 kr för att springa två mil och få en banan och en kexchoklad. 15 km totalt.

Torsdag: Klubbmästerskap på Skatåsmilen. Hängde på Oscar Carlsson från Apladalen första kilometern, sen såg jag honom sakta försvinna i fjärran. Han vann på 33:12 men jag var första Solviking på 34:11 vilket var PB med ca minuten. Mycket nöjd med det då det är en terrängmil med ca 150 höjdmeter och inte mycket platt. Totalt 16 km med upp och nedjogg.

Fredag: Nästan vilodag. Joggade 5 km på morgonen innan jobbet.

Lördag: Kände mig frusen och nästan som på väg att bli sjuk. Skulle springa med brorsan men var orolig om jag skulle klara nåt alls. Han har problem med benhinnorna och kan inte springa långsamt för då får han ont. Så vi fick starta i ganska bra fart direkt. Vi körde 16 km ihop, ungefär hälften terräng, bland annat runt Finnsjön i Mölnlycke. Sen körde jag 8 km till själv. Det blev 24 km totalt i 3:52/km.

Söndag: 10 km i Ruddalen på förmiddagen medan dottern var på dansträning. Ganska segt. 13 km på kvällen i Skatås, lite mindre segt, typ marafart. 23 km totalt för dagen.

Totalt 128 km för veckan. Inget riktigt långpass, lördagens 24 är väl på gränsen. Kände mig inte riktigt upplagd för det. Torsdagens 34:11 på Skatåsmilen var ett bra formbesked och visade att PB:t förra veckan på 10 000 inte var någon engångsföreteelse. Jag har alltid haft ungefär 2 minuter skillnad på 10 000 bana och Skatåsmilen.

Nästa helg är det Lidingöloppet. Det är inte något riktigt fokuslopp i år men jag vill ändå gärna springa bra där så klart. När jag sprang senast, för två år sedan gjorde jag 1:52:37 med kanonkänsla hela vägen. Det var ett par veckor efter att jag sprungit Skatåsmilen på 35:13. Om man ska vara matematisk runt det hela betyder det att jag skulle kunna springa under 1:50 i år. Kanske är det möjligt men då måste jag hitta samma kanonkänsla som jag hade för två år sedan och det är ju inte riktigt saker man kan bestämma över själv. De två Lidingölopp jag sprungit har varit diametralt motsatta upplevelser. 2009 var det en överlevnadskamp sista milen och jag stapplade in på 2:02. Två år senare var det som att sitta på ett tåg i tre mil. Jag hoppas att det blir så i år också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar