söndag 15 september 2013

5 veckor kvar

Fick till en riktig fullträff i tisdags på DM över 10 000 meter. (Se föregående inlägg.) Egentligen skedde det utan någon egentlig formtoppning i form av vila innan. Körde lite lugnare dagen innan bara. Detta gav ju så klart en enorm självförtroendeboost och om jag skriver in tiden 32:03 i MacMillans omräknare så ska det vara likvärdigt med en marathontid på 2:30:22. Detta innebär att jag för första gången känner att sub 2:30 faktiskt är möjligt vilket gör mig lite nervös. För det är inte bara att ställa ut skorna, mycket måste stämma och man måste ha både benen och huvudet med sig på sista milen. Jag tänker att mina chanser om fem veckor är ungefär 50/50. Men ett eventuellt misslyckande är en del av sporten, mycket har gått min väg det här året och jag skulle inte ta det så hårt om jag inte lyckas med att springa in under 2:30.

Jag tänkte som vanligt att köra en liten genomgång av den gångna veckans träning:

Måndag: Hängde med måndagsgruppens intervallträning. Dom körde 2 km + 4 x 750 terräng. Jag körde bara första 2 km lite halvhårt och första 750-metarn också den lite halvhårt, typ 10 k-ansträngning. Joggade sen hem med efterföljande dags 10 000-meterslopp i tankarna. 9 km totalt.

Tisdag: Lite lugn cykling till och från jobbet, 2 x 8 km. Hann sen t o m ligga på soffan en stund innan jag tog bussen bort till Slottsskogsvallen för kvällens uppgift, 10 000 meter, distriktsmästerskap. Loppet gick utmärkt, hade aldrig någon svacka och kunde avsluta starkt, sista km på ca 3:00 och 32:03 i mål efter halvorna 16:08/15:55. PB med över en minut och DM-silver efter den ännu starkare avslutande Alexander Nilsson. Joggade sen hem genom stan 10 km, inte utan en viss eufori i kroppen, inte sliten det minsta kändes det som då. 21 km totalt.

Onsdag: När jag vaknade kändes det att jag sprungit 10 000 meter i spikskor dagen innan. Skippade transportjoggen och kom ut först på kvällen för en lugn jogg över 10 km. Fortfarande en riktigt nöjd känsla i kroppen.

Torsdag: Fortfarande ganska bra med träningsvärk i benen, tog cykeln till jobbet även idag. På eftermiddagen skulle vi springa Lindholmenstafetten med ett lag från klubben. Joakim hade lovat oss vinst men innan start mötte jag Alexander som var 3 sekunder före mig på 10 000 meter på tisdagen. Han skulle springa 3:e sträckan för ett lag där de övriga var ganska starka namn: David Nilsson, Johan Strand och Robin Lindgren. Inte för att man ska ge upp innan start men det kändes som att vi inte skulle ha mycket att sätta emot där. Mycket riktigt, trots bra insatser av alla i vårt lag blev vi distanserade med en och en halv minut på 4 x 2450 meter. Benen var lite stela men jag höll ändå helt godkänd fart på den för mig ganska korta sträckan, uppskattningsvis 3:00/km. Körde ett varv på grusåttan som nedjogg när jag cyklat hem. Totalt 13 km för dagen.

Fredag: Enda dagen med transportjogg. 4 km (kortaste vägen) på morgonen och 11 km (lite snurrande i Skatås) på hemvägen. 15 km totalt.

Lördag: Körde en backig runda i Skatås på förmiddagen. 18 km med fokus på att dra på utför (Lidingöloppsträning) i början var jag ganska seg men sista  ca 6 km höll jag typ Lidingöloppsfart (3:30-3:45/km). På kvällen en lugn jogg på 6 km. Totalt 24 km.

Söndag: Tahultsrundan (35,5 km) med Jonas A. En ganska backig runda med mestadels asfalt. Höll ca 4:20-fart fram till 15 km vilket kändes ganska behagligt. Sen fartökning upp till ca marafart mellan 15 och 20, sen 5 km i ca 4:20 igen och sen ytterligare 5 km i marafart mellan 25 och 30. Marafartsavsnitten gick på 18:04 respektive 17:39 vilket är 3:37 respektive 3:32/km. Den första var backigare så den blev godkänd som marafart även om sub 2:30 kräver under 3:33/km. Blev lite avskräckt ändå för även om det var hyfsat kontrollerat så var det inte direkt glidfart. När vi närmade oss Skatås hade klockan tickat upp till nästan 39 km i och med min jogg till stugan innan och mina upphämtningar av Jonas som inte körde fartökningarna, jag kände mig fortfarande hyfsat bra så jag bestämde mig för att köra några kilometer till får att få ihop hela marathondistansen. Det blev 2:54:24 på 42,2 km. 4:07/km. Bra långpass men det är drygt en halvminut per kilometer som ska kapas från det när det verkligen gäller vilket inger en viss ödmjukhet. Joggade sen hem riktigt lugnt så att hela dagen slutade på lite över 43 km.

Totalt på veckan blev det 135 km inklusive PB på 10 000 meter och ett riktigt bra långpass, antagligen det längsta jag kör innan maran om fem veckor. Känslan nu är riktigt lovande. Är bara lite rädd att jag kommit i bra form för tidigt. Planen framöver är att hålla ungefär den här veckomängden i 3 veckor till innan det blir dags för att trappa ner. Under den tiden ska också Lidingöloppet avverkas men det får gå som det går, satsar inte så mycket på det i år. Träningen har ju gått riktigt bra länge nu, det enda jag känner att jag saknar är marathonfarten, har sprungit ganska mycket snabbare än marathonfart och väldigt mycket betydligt långsammare, men jag tror att det finns ett värde i att mata en hel del mil i just planerad marathonfart. Så det ska jag försöka göra kommande veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar