söndag 15 april 2012

Veckan, inklusive liten tävlingsrapport

Varit en ganska bra träningsvecka. Börjar med statistiken:

Mån: 10 km på band, inkl 3x1 km i 3:20-fart med 1 km marafart som vila.

Tis: Kort morgonjogg till jobbet, ca 4 km. Intervaller på kvällen med klubben. Enligt skissen var det planerat 4x6' i halvmarafart med 1' ståvila. Efter det 4x3' i snabbare fart. Havererade detta fullständigt genom att jag inte ville släppa Olle och Jocke som nog också var lite för ivriga. Första 6' gick under 3:20/km, räknar att halvmarafart är ca 3:30/km för mig. Sen gick det långsamt utför med farten och på 3-minutarna fick jag bryta och bara köra lite ruscher istället. Kanske bra träning ändå.

Ons: Kvällsjobb och vila.

Tor: KM terräng 5 km. 16:31. Riktigt tufft (se föregående inlägg). Långsam nedjogg efteråt med paus uppe på brudaremossen där det var fin utsikt.

Fre: Vila.

Lör: Persmilen i Uddevalla. 10 km på utlovat snabb bana. Banan verkade hyfsat platt under uppvärmningsjoggen, dock fanns det ett par motlut på varje varv, samt ett par knixar som bröt rytmen. Det var en 5 km-slinga delvis på Pininfarinas testbanor. Lite trist att det var så dålig uppslutning, bara 60-70 deltagare och inga av arrangerande Hälle IF:s bättre löpare. Kändes väldigt mycket som en träningstävling. Värmde upp 5-6 km. Snålblåst och duggregn vid starten. Peter Gross och två andra löpare (André Rangelind och Hallvard Nilsen) drog iväg direkt i starten. Det blev en andraklunga bakom dem med Anton Bengtsson (Stenungsund), Henrik Nordström (Ullevi), klubbkompisarna Olle Dahlberg, Joakim Röstlund samt jag själv. Det kändes på gränsen till för långsamt så jag gick upp och drog och klungan tunnades snart ut och vid 4 km var jag själv. 16:40 hörde jag speakern säga vid varvning, 3:20-snitt alltså, hade ingen klocka. Känslan var att jag låg ganska rätt i ansträngningsgrad och det kändes som att jag fick ganska bra utdelning fartmässigt på den ansträngningsgraden. Bara till att ploga ett varv till själv. Gjorde så men tappade några sekunder vilket jag kan tillskriva sololöpningen. Ganska odramatisk andra halva, bra känsla i kroppen dock. Kom in på fjärdeplats med 33:35 vilket är nytt landsvägspers på 10 km. 19 sekunder från banperset. 35 sekunder under gamla landsvägsperset som sattes i Karlstad Stadslopp förra året på en ganska dålig dag. Helt godkänd insats.

Sön: Lugn distans/långpass i terräng, ca 2 h. Kanske 25 km. Stela vader från gårdagen.

Totalt blev det väl drygt 90 km löpt under veckan och ganska stor dos "kvalitet", två intervallpass och två tävlingar. Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp träningen och tävlandet fram till Göteborgsvarvet och Stockholm marathon. Främst funderar jag på om det blir terräng-SM eller inte.

1 kommentar:

  1. Starkt jobbat i Uddevalla. Tyvärr kraschade min kropp förra veckan och jag var inte tillräckligt återställd för att det skulle varit värt det. Hade varit kul.

    Kul att se att ditt nya upplägg verkar ge resultat också.

    SvaraRadera