fredag 12 juli 2013

Färdigtävlat för ett tag

Efter 12 tävlingar på lika många veckor har jag bestämt mig för att det är färdigtävlat på ett tag. Det har varit en bra tävlingsperiod med PB:n på 3000 m, 5000 m, 10 000 m, 10 km landsväg, halvmarathon samt även två triathlonstarter. Men även om jag tror på att tävling är bästa träning så tror jag också på att periodisera tävlandet och ibland få lugn och ro att ägna sig bara åt träning. Grundträning antar jag att det kallas. Min erfarenhet är att om man håller på med samma sak länge så stagnerar man. Då behöver man en paus för att både kropp och själ ska få lite perspektiv på vad man sysslar med och sen orka springa inte bara på en säkerhetsnivå utan sträcka sig lite extra. Jag upplevde under senaste tävlingen Åsaloppet att jag, även om det gick hyfsat snabbt, inte ansträngde mig lika hårt som under de första loppen under denna tävlingsperiod. Så för att ta nästa steg och höja mig från att vara en 33-löpare till att bli en 32-löpare och kanske också en 31-löpare innan säsongen är slut behöver jag ta några steg tillbaka för att komma tillbaka med full kraft. 

Detta är ju så klart bara en teori. Men också är det en känsla av att det är rätt väg att gå. Plus att det blir dyrt att tävla varje helg. Men mycket spring ska det bli ändå, bara utan nummerlapp ett tag framöver. På återseende. 

2 kommentarer:

  1. Låter kanon! Hoppas du kommer att krossa 33 gränsen när du tävlar igen!

    SvaraRadera
  2. Grym tävlingsperiod! Keep up the good work!

    SvaraRadera