söndag 8 juli 2012

Veckorapport

Jobbat kväll hela veckan så all träning har gjorts på förmiddagarna och ensam.

Måndag: 12 km i fivefingers. Kändes ok.

Tisdag: Runt Stora och Lilla Delsjön inklusive trappan upp till Östra långvattnet och sen hästbackarna. Allt för att få så mycket höjdmeter som möjligt. Avslutade med 3 km barfota på gräset i Skatås. Höll i handbromsen hela vägen - typ 5:30-fart. 20 km. Kändes bra både under och efteråt.

Onsdag: I princip samma som tisdagen men föll för frestelsen att springa i lite mer normal distansfart, vilket skulle visa sig straffa sig senare. 21 km i 4:40/km. Avslutade igen barfota på gräset, typ 4 km.

Torsdag: Mer ont i foten och tänkte först ta en vilodag men kom i alla fall ut och joggade lite. Ca 7 km barfota på asfalt. Riktigt lugn fart dock. Kändes hyfsat.

Fredag: Återigen ungefär samma runda som tisdag och onsdag men med ytterligare en liten omväg. Körde i fivefingers. 4 km barfota på gräset efteråt. Typ 5:10-fart tror jag det blev i snitt. 22 km totalt.

Lördag: Vilodag. Hängde på och supportade brorsan på Åsaloppet under hans premiärtävling över 10 km. Han kom in på 36:22 efter ett väl genomfört lopp. Finns minuter att kapa där inom en rätt snar framtid tror jag. Man hade lyckats värva ett bra toppfält i denna lilla brödrosttävling. Inga mindre än Mustafa Mohammed, Oskar Käck och Patrik Andersson var där och blev 1:a, 2:a och 3:a i den ordningen. Musse på 29:34. Även många klubkompisar gjorde fina tider.

Söndag: I planeringen inför Swiss Alpine var detta dagen för det längsta långpasset som hade planerats till 50 km. Fortfarande lite osäker på foten hängde jag med Joakim, Mikael, Björn-Erik och Anders (brorsan) till Hindås för att springa Vilmarksleden hem vilket är en tur på 36-38 km beroende på hur mycket fel man springer. Jag tror att jag har sprungit leden tre gånger och varje gång överraskas man över hur blött och geggigt det är. Jag ser verkligen fram emot den planerade upprustningen av leden för om det inte vore för att det är omöjligt att komma igenom den torrskodd skulle den vara riktigt fin. Idag tyckte jag att det var värre än nånsin trots att jag inte kan komma ihåg att det har regnat särskilt mycket sista tiden. Det blev 38 km i 6:00-fart. Vi avslutade med ett riktigt skönt dopp i Härlanda tjärn för att tvätta av oss all gegga.

Men jag hade ju planerat 50 km idag. Det blev inte bättre än att jag kände mig tvungen att följa detta. Så efter lite mat och en stund på soffan drog jag ut igen och sprang 13 km till, nu i Fivefingers. Det konstiga var att detta kändes betydligt lättare än passet på morgonen.

Veckan slutade på 133 km vilket lite under de 150 jag hade planerat för maxveckan innan Swiss men ändå godkänt då det var högsta siffran för i år. Dock inget rent fartpass. egentligen ganska få kilometer ens under 5:00-fart. Men det känns inte jätteviktigt nu med tanke på vad som är närmaste utmaningen.

Det positiva är att jag tycker att fotproblemen går åt rätt håll. Jag känner av det lite nästan hela tiden men det verkar inte bli sämre av belastning i form av löpning, åtminstone i hyfsat lugn fart. På eftermiddagspasset idag i Fivefingers vågade jag till och med dra på bitvis neråt vad som kändes (ingen klocka) som 3:30-3:40-fart. Får se om det straffar sig imorgon. Det verkar som att barfota och fivefingerslöpning gör den gott och under veckan har jag gjort nära hälften av alla kilometer antingen barfota eller i tåskorna. Hade tappat detta lite. Under förra året blev det knappt nånting barfota/FF. Jag är ingen minimalistfundamentalist men för mig funkar det.

Starten i Åsaloppet.

Musse i ensam ledning efter 9 km.

Min bror.

Solvikingar

Blött på Vildmarksleden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar