söndag 15 juli 2012

Veckorapport - igen

Känner att jag kanske har tappat stinget lite att skriva intressanta blogginlägg. Inte mycket som hänt som är särskilt nämnt att skriva. Tränar på liksom. Här kommer en rapport om veckan som gått:

Måndag: 12 km i FF (FiveFingers) Inte så farligt sliten av de 51 km som gjordes dagen innan.

Tisdag: Hängde med klubbkompisarna en bit på uppvärmningen inför deras intervallträning men när dom skulle ut på asfalten vände jag tillbaka in i skogen. Vare sig asfalt eller intervaller ingår i programmet för tillfället. Det blev 25 km med så mycket backar jag kunde hitta, var bland annat uppe på brudaremossen x 4. 370 höjdmeter blev det enligt GPS:en. 4:55/km. Gick även lite gött tom på energi sista 5. Hade inte fått i mig mer än en banan sedan lunch. Ibland är det en skön känsla att gå på reservtanken.

Onsdag: Försökte igen söka så mycket backar som möjligt, 240 höjdmeter på 14 km. 4:59/km. Körde slut på mina Saucony Type A4.

Torsdag: FF igen. 20 km. 310 höjdmeter. 4:34/km.

Fredag: Nästan vilodag, men fick (köpt) nya skor på posten: Saucony Type A5. Samma som A4 men gröna, ska tydligen var lite lättare också. Testade dom runt Härlanda tjärn. ~4 km. Noterade att det känns bättre i foten att springa i FF än i vanliga skor, även om det är tunna skor med bara ca 4 mm häl-tå-dropp.

Lördag: Jobbade. Sprang dit, 10 km, 4:22/km. Sprang hem, 5 km, 4:19/km. Bägge vägarna i FF.

Söndag: Körde upp dottern till Orust där hon ska vara några dagar hos en kompis. Hittade en vandringsled på vägen "Svens Altare" som jag passade på att testa på hemvägen. Riktigt teknisk stig. Sprang lite kors och tvärs och halvt vilse, blev 10 km med 200 höjdmeter. 8,5 km i FF (i skogen) plus 1,5 km barfota (asfalt). 5:23/km.

Totalt: 100 km.

Känns bra att jag börjar kunna springa i lite mer normala farter. På bägge lördagspassen var jag bitvis nere och nosade på ~3:20-fart kändes det som. Avstår dock för säkerhets skull några riktiga fartpass tills efter Swiss. Men jag känner verkligen en stigande formkurva. Det funkar verkligen för mig det här med att nästan bara springa lugnt på träning. Hittade en artikel på runningtimes som berör ämnet. Tanken är väl att man inte ska slita ut sig på träning. 13 dagar kvar till Swiss Alpine Marathon nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar