söndag 4 mars 2012

Veckan som gick

Riktigt bra vecka träningsmässigt. Har lyckats få till både relativt god mängd (125 km), ett snabbdistanspass, ett intervallpass (första för i år) samt ett långpass (även det första för i år och faktiskt första på fyra månader, även om det låg precis på nedre gränsen av vad jag vanligtvis kallar för långpass med 24 km på 2 timmar).

Fortsätter träget med att springa fram och tillbaka till jobbet, har gjort så varje dag även denna vecka, även om det ibland bara blir så kort som 4 km på morgonen. Utöver detta fick jag alltså till en snabbdistans runt åttan i torsdags, på 28:32. Igår lördag körde jag lördagsintervaller med GFIF-gruppen: 8+6+4+4+2+2+2 minuter med 75 s vila och 2-minutarna på gräs. Hängde inte riktigt med de som jag vanligtvis brukar hänga med men var heller inte så farligt långt efter. Kändes ovant att springa så fort. Har inga tider/sträckor att rapportera från detta för jag hade bara vanlig klocka utan GPS.

Och idag fick jag så till slut till något som kan kallas långpass, tricket var att inte göra det själv utan jag hängde på Solvikingarnas söndagsgrupp i makligt 5:20-tempo men med några fartökningar och sista halvtimmen själv över "hästbackarna" i Skatås. Det hela slutade på 24,3 km på exakt 2 timmar, 4:57/km, 260 höjdmeter.

Frågar mig själv dock om jag inte försökt trycka in för mycket träning på en vecka som innehöll rätt mycket annat också (förutom jobb) så det har inte varit många lugna stunder. Men jag börjar känna mig lite stressad att komma i form nu för tävlingspremiären hägrar, två veckor kvar. Fick dock en impuls igår att kanske tävla redan nästa helg, Skövde 6-timmars. Sprang det loppet 2008 och kom då 71 km. Det vill jag ju i så fall slå. Vet inte om jag är sugen eller ej.

1 kommentar:

  1. Vore ju skitkul om du följde med till Skövde, tycker jag. Och att du fixar 71km är det ju inga som helst tvivel om. (frågan är väl snarare om du slår mig, och jag tänkte sikta mot 80k.) Men risken är ju överansträngnisgsskador och skit, med tanke på fyra-månader-sen-senaste-långpasset...

    Lycka till, hur du än väljer! Kul att se att du närmar dig formen igen.

    SvaraRadera