onsdag 5 oktober 2011

Yasso 800s

Jag tittade på Spring! Webprogrammet med Anders Szalkai som finns på marathon.se. Där körde dom ett pass som skulle förutsäga ens marathontid. Mannen bakom passet är en Bart Yasso som skriver för amerikanska Runners World. Det går till så att man kör 800-ingar i minuter och sekunder på den tid man planerar att springa marathon på i timmar och minuter. Vilan är joggvila i halva sträckan på samma tid. Med fördel genomförs passet på 400-metersbana. När man klarar 10 st är man redo för maran på "samma" tid.

Detta lät ju för intressant för att inte testa så jag fick med mig vår lilla tisdagsgrupp (varav flera ska springa Frankfurt marathon) på detta. Den blåsiga gårdagskvällen joggade vi därför bort till Vallhamra IP för marathontest. (För dom noggranna och insatta i Vallhamras geometri vill jag understryka att vi sprang på tredje banan där ett varv är ca 400,2 meter och inte på innerbanan som är typ 390 meter.)

Jag siktade på att hålla 2:34 per 800 vilket är 3:12,5/km. Första klockades på 2:34,5 vilket kändes väldigt kontrollerat. Sen pressade jag successivt ner mot 2:33, 2:32 och 2:31 och försökte hålla exakt lika lång vila som föregående 800-ing gått på. Den tionde och sista lyckades jag pressa till 2:26 vilket är typ 3:03-fart. Snittet blev 2:32,5/800 vilket är 3:10/km. Så enligt Yasso ska jag nu springa maran på 2:32:30 cirka. Jag är lite tveksam till det, blir ca 3:36-3:37/km, men det kanske inte är omöjligt. Man får också ta med i beräkningen att vi sprang ca 40 cm för långt på varje 800-ing (varvet är ju som sagt 400,2 m), vilket blir ca 15 hundradelar. Så 2:30:20 borde marathontiden i så fall bli. I och för sig kanske detta uppvägs av att jag möjligtvis trampade på linjen några gånger. Det ska även sägas att det var ganska rejäl motvind på bortre lång och jag plogade igenom alla 10 själv eftersom alla körde sin egen planerade marafart. Så kanske är t o m sub 2:32 möjligt. Yasso säger ingenting om eventuell draghjälp och vind så jag känner mig lite vilsen där.

Kanske måste man leva med en viss osäkerhet - men jag gillar det inte!

6 kommentarer:

  1. Finns en annan rolig grej kring det här med maratider som kanske kan förändra din osäkerhet (åt vilket håll låter jag vara osagt). I följande artikel:

    http://www.joehenderson.com/archive/home.php?article=1298

    kan man läsa:

    'Very few runners ever "beat their weight: in a marathon. That is, run fewer minutes than their weight in pounds'

    SvaraRadera
  2. Utan draghjälp + motvind idag måste ju bli ~2.29,15.

    För övrigt:

    "Det gick inte att hitta bloggen
    Bloggen du letar efter finns inte. Namnet sub2h20min är tillgängligt om du vill registrera det.
     
    REGISTRERA SUB2H20MIN"

    SvaraRadera
  3. David: Jag tar nog en sak i taget. Sub 2:30 i år känns som en högoddsare. Sub 2:20 känns ungefär som gränsen för det möjliga givet mina fysiska förutsättningar. Jag tror dock inte att det är omöjligt med optimal träning i så där 5-6 år. Frågan är dock om det är förenligt med ett "normalt" liv i övrigt. Väntar på det där proffskontraktet innan jag registrerar sub2h20min.

    SvaraRadera
  4. PZ: Jag väger 68 kg vilket blir 149,9 lbs. Alltså skulle min gräns vara 2h29min54s på marathon. Om jag marathondeffar 2 kg blir dock gränsen 2h25min30s - i så fall borde jag kunna glida under 2:30 utan att ens träna.

    SvaraRadera
  5. Du har rätt, du har kommit dit du är med en pragmatisk approach och ska inte avvika från den nu. En sak i taget.

    SvaraRadera
  6. Yasso-800's i all ära. Men det finns lixxom ingen fysisk eller realistisk koppling i resonemanget som alla för kring det där passet. Det kanske är ett bra fartpass men att använda det som mätsticka för en slutgiltig maratid saknar i min värld all koppling... Det kanske har funkat för den gode Yasso när planeterna stått rätt en gång i tiden. Men jag hyser den största av skepsism till att använda passet till att utläsa en realistisk maratid.... Tror ändå att du har en god chans på 2.32 i Frankfurt och om planeterna står rätt så kanske även ännu bättre... Det är lättlöpt som sjutton, vid regn se dock till att ha en sko som har en rätt "grippy" sula, när jag sprang (bröt vid 30 km -09) hade det regnat på morgonen och asfalten var blöt. Sprang i Nike Air Zoom Marathoner som har en rätt hård sula med perfekt grepp om det är torrt... Och asfalten i Frankfurt blev faktiskt bakhal när den var blöt, fler än jag upplevde detta. Sander som hade Asics Hyperspeed märkte dock inte av det... Ett tips bara... Skulle tippa att Lunaracers har en bra sula för underlaget om det är blött... Kör hårt!!!

    SvaraRadera