onsdag 4 maj 2011

Uppdatering

Varit lite tunt med inlägg sista tiden. I lördags sprang jag Lerumsloppet, 10 km, mest som en träningstävling. Det är en ganska tuff bana med nästan 100 höjdmeter totalt varav ca 50 klättras i ett svep i en lång backe under den 5:e kilometern. Hade således inga förhoppningar om någon bra tid men jag ville åtminstone slå min tid från 2008 som var 36:07. Hela förra veckan kändes kroppen seg och jag kände inte heller nåt direkt löpsug på uppvärmningen på lördagen. Ibland kan då en tävling vara rätta medicinen för att chocka igång kroppen. Till viss del känner jag att det funkade också nu. Av de föranmälda hittade jag inga direkta raketer men många som är ungefär i min nivå vilket bäddade för en bra kamp. Vid starten såg jag dock Ullevis Mattias Borg som måste efteranmält sig, tror han har relativt nysatt pers på runt 1:07-1:08 på halvmaran och är därför ett par nivåer över mig. Jag lyckades ta det hyfsat lugnt i starten och första kilometern var det en samlad tätklunga på tiotalet löpare som gjorde första kilometern på strax under 3:20. Här gled nämnde Borg sakta men säkert iväg och jag tog täten i klungan bakom. Fick ett sånt där idiotiskt infall att själv dra iväg och det gjorde jag men när jag märkte att avståndet bakåt förblev relativt oförändrat, ca 30 meter, lät jag mig bli infångad strax innan backen börjar vid 4 km. Klättringen var tuff men det kändes ändå ganska stabilt och jag märkte att många andra fick kämpa betydligt mer än mig. Efter backen var det bara Thomas Carlsson, Björn Hammar (bägge SAIK:are) och jag kvar och vi höll sen ihop fram till strax innan 8 km när Thomas drog på och varken jag eller Björn orkade hänga på. Strid om tredjeplatsen mellan oss då. Jag hade ett litet mentalt övertag på Björn i och med att jag tog honom med en sekund i spurten på första vårtävlingen för några veckor sen. Jag tyckte även att det verkade som att han fick kämpa lite hårdare än mig. Jag gjorde några små försök att dra ifrån men han var bra på att bita i och det var inte förrän sista backen upp mot målet som jag lyckades få några meter på honom. Men jag fick verkligen ta i för att hålla avståndet ända in i mål och jag kräktes faktiskt lite efter målgång. Då vet man i alla fall att man inte hade mycket kvar att ge. Tredjeplats men tiden, 35:01, är inte jätteimponerande, ens med tanke på den tuffa banan, men det var verkligen ett bra träningspass och jag slog flera killar som jag ofta är jämn med. Mattias Borg vann på imponerande 32:09 och Thomas Carlsson var tvåa ca 10 sekunder före mig.

På söndagen var jag inte heller jättepeppad men jag kände mig lite tvungen att få in ett bra långpass så det blev ett återbesök på Tahultsrundan som jag skrivit om tidigare. 35,6 km med ca 300 höjdmeter. Fick köra solo eftersom jag inte hann samplanera med någon. 2h25min tog det vilket blir ett snitt på 4:04/km. Bra för en dag när jag inte riktigt kände mig på topp. Körde i Asics Piranha vilket gjorde att vaderna kändes ganska sargade efteråt och måndagen fick bli vilodag efter 11 träningsdagar i följd. 133 km blev det totalt förra veckan, vilket när jag kollade bakåt faktiskt var bästa enskilda veckan i år. Har tränat mycket men inte haft några enskilda toppveckor under året, har oftast legat runt 110-120 km.

Igår hade jag fortfarande lite värk i vaderna men det gick oväntat bra på intervallträningen 10', 3'vila, 10', 3' vila, 6x400 med 1,5' vila gick på 3:25/km, 3:20/km och 400-ingarna (på grus) gick på 73, 74, 73, 73, 73, 68.

Närmsta dagarna hinns det inte med något annat än korta pass mellan hämtning/lämning av dottern och jobbet men till helgen hoppas jag få in ett par rejäla pass med både mängd och fart.

Det var allt för nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar