fredag 27 juni 2014

Semester 1/2

Lite löst vad som har hänt sedan sist. Jag har semester just nu, första veckan av två. Sökte frivilligt om uppdelad semester i år av olika anledningar, kanske mest för att jag tycker att det är svårt att vara ledig länge i ett svep. Har därför 3 veckor som väntar mig lite senare i sommar också. Hade väl som plan att träna ganska mycket men jag började semestern med en rejäl förkylning där det under tre dagars tid inte var att fundera på om jag skulle träna eller inte. Nu mår jag lite bättre och igår lunkade jag runt 12 km för att känna på kroppen och det kändes ganska bra. Så jag tog även en lite simtur i sjön senare på dagen, så där 20 minuter kanske, och det kändes bra, har verkligen höjt mig ett snäpp i simningen, det är inte längre en kamp för överlevnad utan jag kan njuta av att glida runt i vattnet. Är väl dock fortfarande ganska långsam om man jämför.

Efter stor vånda har jag även bestämt mig för att skaffa en triathloncykel. Sista veckorna har jag nördat ner mig rejält i detta och spenderat ganska många timmar framför datorn och läst vad folk runtom i världen tycker om olika cyklar och vad som är viktigt och hur mycket pengar man ska lägga. Många är av uppfattningen att om man inte åtminstone lägger 25 tusen kronor på en cykel kan man lika gärna fortsätta med sin gamla linjecykel. Speciellt personalen på Cykelcity tycker så. Men dom har å andra sidan inga cyklar billigare än så och därför anser jag dom lite jäviga i saken. Om man läser på om vindtunneltester så är det egentligen sittpositionen som är det allra viktigaste för att komma fram energisnålt på cykel utan hjälp av drafting. Därefter kommer vad jag förstår hjulen och faktiskt även hjälmen.

Jag ska väl inte sticka under stol med att en stor del i cykelköpet handlar om min önskan om att ha en cykel som ser ut som en triathloncykel istället för en gammal linjecykel med tempopinnar. Till saken hör också att jag utan hjälp av sms-lån faktiskt inte har +25 tkr att lägga på en cykel. Så all denna efterforskning plus min ekonomiska situation landade i att jag har beställt en Felt B16 som enligt UPS ska levereras någon gång idag. Knappt 13 tkr fick jag ge för den. Denna är väl tillsammans med Planet X Stealth ungefär det billigaste man kan komma undan med för en triathloncykel i fullcarbon. Nästa steg blir att uppgradera hjulen, men det får nog vänta till nästa sommar.

Planen för sommaren då?

Det enda fasta än så länge är Göteborg Triathlon (Olympisk distans) 20/7, Vasastafetten 23/8 samt Tjörn Triathlon (Halvironman) 30/8. Utöver detta blir det väl några lokala löptävlingar och eventuellt SM-milen i Malmö (10km) den 12/7.

3 kommentarer:

  1. Klart du ska ha en riktig cykel! :) ser fram emot att läsa om träningen fram till Tjörn och även racereporten. Kör hårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade din blogg, intressant. Bra för en nybörjare som jag!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera