måndag 10 mars 2014

Vecka 10

Tränar på helt enkelt. Börjat bli lite bättre med motivationen i takt med att det blir mer vårlikt ute. Körde till och med första passet i kortbent igår. Annars har veckan varit extremt regelbunden träningsmässigt. Men det är så jag gillar det. Måndag till fredag transportlöpning fram och tillbaks till jobbet. Fick ihop 92 km på det. Farten varierar helt beroende på känslan, och det kan bli rätt så stora variationer, uppskattningsvis mellan 3:30-fart och 5:00-fart. På morgonen blir det oftast att jag börjar lugnt, typ 4:30-5:00-fart första 2 km, dels för att jag är ganska stel kroppen, men också för att det är en hel del uppför i början. Sen när jag kommit upp till parkeringen ovanför Bertilssons stuga brukar jag känna om det kommer bli en snabb tur eller en lugn. Glider det på bra på utförslöpningen ner till Lilla Delsjön så blir det ofta att jag håller i det tempot fram tills jag kommer på åttan vid T-korset nära 5 km-markeringen, där blir det ibland ytterligare en forcering om jag känner mig pigg. Nu när det är ljust på morgonen har jag ibland vikt av in på milen (motsols) för lite variation. Det blir ungefär lika långt, men aningen mer kuperat och som sagt lite variation. Några morgnar har jag tryckt på riktigt bra där, typ tröskelfart, vilket just nu väl ligger runt 3:30-3:35/km. Ibland har jag fortsatt forceringen ända fram till jobbet (Östra sjukhuset), då brukar jag låtsas att sista 200 meterna längs parkeringshuset ovanför barnkliniken är ett upplopp och jag kör verkligen all-out.

Jag har lämnat klockan hemma hela veckan så jag har ingen exakt koll på hur fort jag sprungit, om ni följer mig på jogg.se så är det bara uppskattningar. Ganska skönt utan klocka då jag lätt blir för fokuserad på tiden om jag har klockan med.

På lördagen var det ganska skönt med vilodag, var med dottern till Herrljunga och trampolintävling. På vägen hem passade jag på att använda ett nästan ett år gammalt presentkort på Team Sportia i Alingsås. Köpte en vattenflaska.

På söndagen kände jag att jag borde göra åtminstone något triathlonmässigt på veckan så jag åkte till Åby för att se hur snabbt jag kan simma 1500 meter. Har för mig att det brukade gå på ca 34-35 minuter när jag senast simmade regelbundet ett tag, för sådär 5-6 år sedan. Fast då testade jag aldrig att maxa. Jag trodde nog att jag skulle klara det under 30 minuter, vilket är 60 sekunder per 50:a och 2 minuter per hundring. Höll den farten första ca 200 men sen tappade jag några sekunder på varje hundring så efter en forcering sista 100 kom jag i mål med 31:04 på 1500 meter. Något som klubbkompisen Marcus vänligt upplyste mig om är ganska dåligt. ;) Han tycker att jag ska fokusera på löpning istället. Jag har ju nästan inga referensramar när det gäller simtider så jag var tvungen att kolla upp vad världsrekordet ligger på på 1500 fritt. 14:31. Ok, 31 minuter är ganska dåligt. Men jag ser en utvecklingspotential och även om jag inte satsar så hårt på triathlon så är det kul att utvecklas på något. Och om inget annat så tror jag att man får bra bålmuskler av det.

Då det var kanonväder igår så drog jag till Skatås direkt efter simningen och sprang runt Delsjöarna plus åttan i korta shorts på ett behagligt men ganska snabbt vis, typ 4:00-fart. Typ 16 km är väl det. Så det blev en mängdmässigt okej vecka avseende löpningen med 108 km.

Det enda tråkiga är att jag sen i fredags känt av en liten ömhet på undersidan av foten, vid huvudet av metatarsalben I. Det finns några små sesamben där som kan bli inflammerade, det har hänt mig förut en gång och då gick det över ganska snabbt. Har på grund av detta vilat från löpningen idag och cyklat till jobbet istället. Men jag joggade några minuter nu på kvällen och det känns hyfsat så jag kanske ändå vågar mig på att springa till jobbet imorgon. Får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar