söndag 25 augusti 2013

Vecka 4 och Vasastafetten

Fjärde veckan av marathonträningsperioden var planerad att vara lite lugnare. Nu lyckades jag trots singelpass och en hel vilodag och en weekend uppe i Dalarna för att springa Vasastafetten ändå få ihop en ganska bra mängd.

Måndag: Träningen med klubben. 4 x ca 800 meter + 4 x ca 400 meter med ca 30 sekunder joggvila och några minuters setvila där det även ingick lite sit ups och armböjningar. Fick återigen alltså köra lite intervaller trots att det inte ingår i min plan men med så kort vila som dessutom var jogga blev det mer av ett fartlekspass. Med lång nedjogg blev det totalt 19 km.

Tisdag: Träning med klubben igen. Även idag intervaller men även nu med joggvila, så det kändes ok. 6 x en mile (1,6 km) med 3 minuter joggvila. Höll tillbaka lite på intervallerna, typ halvmarathonfart, och körde hyfsat stygg pausjogg för att få det hela lite mer distansartat. Kände mig inte helt pigg men hade ändå ganska bra flyt hela passet igenom. 23 km totalt med upp och nedjogg.

Onsdag: Körde tillsammans med brorsan delar av banan till Rambo trail som han ska springa i oktober. Kände mig riktigt tung och sliten på väg dit och funderade flera gånger på att vända hem och ta en lugn dag istället, men efter nån mil lossnade det lite. En dryg kilometer var i Rambo mosse vilket var första gången jag sprang i mosse sedan spektaklet i moss-km för två år sedan. Inte min grej med mosslöpning men ändå ganska kul när det inte var tävling. 25 km totalt blev det när vi sprang dit och hem.

Torsdag: Det passade ganska bra att jag inte hade så mycket tid för träning idag för jag kände att jag verkligen behövde en lugn dag. Hann med att jogga ett varv på grusåttan i Skatås vilket kändes precis lagom denna dag. Totalt 9 km.

Fredag: Vilodag. Bilade upp till Oxberg med klubben för att springa Vasastafetten. Första vilodagen efter 18 dagar i sträck med träning. Kröp i kroppen och kände mig rastlös. Träningsabstinens.

Lördag: Tävling. Vasastafetten, som går växelvis på Vasaloppsspåret och Vasaloppsleden (där skidloppet går). 90 km uppdelat på 10 sträckor på mellan 4,6 och 15,1 km. Jag hade fått förtroendet att springa längsta sträckan, sträcka fem, som går mellan Evertsberg och Oxberg. Detta var tredje året i rad som jag sprang denna. Jag gillar den verkligen. Första 4-5 km är riktigt lättlöpta med flera långa utförslöpor på först asfalt och sen grus. Jag tog över budkaveln som fjärde lag i mixedklassen. Upp till ettan och tvåan i klassen var det redan efter fyra sträckor 5-10 minuter. Bägge de lagen bestod av elitorienterare, många med VM-meriter, så åt dem fanns inte så mycket att göra. Men om tredjeplatsen var det jämn kamp mellan Falun-Borlänge som växlade nån minut före oss och KFUM Örebro, vars löpare på femtesträckan Linus Rosdal stod och väntade på sin löpare när jag gav mig iväg. Jag hade kollat upp honom innan och sett att han hade ca halvminuten bättre tid på 5000 meter än jag i år så jag drog iväg i ganska bra fart för att komma utom synhåll. Efter ett par kilometer fick jag syn på framförvarande Falun-Borlänge-löpare och strax innan den lättlöpta delen av sträckan var slut passerade jag honom. Mindes att jag hade en jämn kamp med just Falun-Borlänges löpare på denna sträcka i fjol och mindes att han då var starkare än jag på den senare delan av sträckan som är mer tungsprungen och teknisk men jag tyckte att jag passerade med sån fart att han inte borde kunna ta ikapp det i skogen. Visste i och för sig inte heller om det var samma kille. Jag blev ensam resten av sträckan och tyckte att jag kunde hålla ganska bra fart även på den senare delen av sträckan över trasiga spångar, myrar, rötter och stenar. Men när Lundbäcksbackarna kommer med ett par kilometer kvar gick det riktigt tungt. Kunde i alla fall hålla undan både för Falun-Borlänge och KFUM Örebro fram till att jag växlade över till Anna Hallberg i Oxberg. Såg sedan att jag hade sprungit nästan två minuter snabbare på sträckan än i fjol. 53:13 på 15,1 km ger en snittfart på 3:32/km vilket jag är riktigt nöjd med med tanke på att ca två tredjedelar av sträckan är riktigt tung och teknisk terränglöpning.

Vi lyckades sen hålla tredjeplatsen tävlingen igenom. Åt Fjällmaraton Sälen som vann på 5:17 och IFK Mora OK (med orienterare som av namnen att döma verkade vara ett hopplockat lag från hela Europa) fanns inte mycket att göra. Vi kom in på 5:38 och vårt andralag gjorde en grym prestation och kom in på 5:59 som sexor i mixedklassen.

Kvällen avslutade efter en kortare kvällsjogg med riktigt trevlig middag på Moraparken. Totalt blev det ca 25 km löpt under dagen.

Söndag: Vaknade ganska pigg klockan sju trots att det blev både en hel del dricka och eftersnack in på småtimmarna kvällen/natten innan. Stack efter en liten frukost iväg på en morgontur tillsammans med Olle och Björn-Erik innan vi mötte upp resten av gänget och körde ytterligare ca 90 minuter. Vi avslutade det hela med ett dopp i sjön (sommarens sista?), sen en andra frukost och städning av huset vi hyrt. På det hela en riktigt fin helg med alla härliga löpare i min klubb. Nyss hemkommen till Göteborg fick det bli en runda på grusåttan för att samla ihop till 13 mil för veckan. Totalt 31 km för dagen.

Totalt blev det 132 km på veckan vilket ju är jättebra med tanke på att detta skulle vara en lite lugnare vecka. Det känns ändå som att jag har tagit det ganska lugnt med en dags helvila och en dag med bara lite lätt jogg. Nu när fyra av tio veckors planerad hårdträning är genomförda känns det som att jag är på helt rätt väg. Fick också ett bra kvitto i och med att jag sprang min sträcka på stafetten nästan två minuter snabbare än i fjol. Men det är fortfarande lång väg kvar och mycket ska stämma för att det ska gå vägen i Amsterdam om åtta veckor.

1 kommentar:

  1. Du kom ut på kvällsjogg på söndagen alltså. Bra gjort! Jag åt chips istället. Tyckte det va en bra grej...

    SvaraRadera