söndag 11 augusti 2013

Vecka 2 av 10

Planen för den gångna veckan var att fortsätta med mängdträning och egentligen inget fokus på fart, om det inte var så att jag absolut skulle känna för det. Nu blev det inte riktigt så, det blev mycket fart, men också en hyfsad volym om än inte riktigt så mycket som jag hade hoppats på att få in. Orsakerna till detta står att finna i dels det ganska begränsade utrymme jag fick för träning men också i att det kändes bra att springa lite snabbare efter föregående vecka som inte hade lika mycket av just snabblöpning.

Måndag: Förmiddag: 8 km ganska lugnt med dottern på cykel. Eftermiddag: 8 km ganska hårt, ca 3:30-fart. Kväll: Drog brorsan 5000 m på Vallhamra på 17:30. Totalt 22 km.

Tisdag: Eftermiddag: 2 varv på 6,7:an i Gunnebo, det andra varvet i typ tröskelfart, vilket visade sig vara 3:58/km på denna slinga som är ganska rejält kuperad. Totalt 15 km.

Onsdag: Förmiddag: 10 km på gräsplanen i Skatås, andra halvan barfota. Riktigt lugnt tempo, typ 5:30/km. Kväll: Inofficiella Back-KM för Solvikingarna. 2,1 km uppför Ramberget (ca 80 höjdmeter). Lyckades vinna men hade hoppats på att tiden skulle bli lite bättre. Nu fick jag 7:37 vilket var 1 sekund långsammare än vad jag gjorde för två år sedan. Borde vara i bättre form än då men samtidigt kände jag mig inte helt hundra i benen så jag var nöjd med det. Totalt 15 km.

Torsdag: Förmiddag: 8 km lugnt med dottern på cykel. Eftermiddag: 10 000 meter progressivt på Vallhamra, 3:30-3:17. 34:17 på 10 km. Kändes ganska kontrollerat men inte helt utan ansträngning. Avslutade passet med en 400-ing på 67 s. Totalt 19 km.

Fredag: Vaknade med ganska slitna ben men fram emot eftermiddagen piggnade de till lite så det blev Vallhamra igen och 10 000 m igen men denna gången fartleksaktigt med varannan km i typ marafart och varannan i typ 10 km-fart. Höll de långsamma mellan 3:35 och 3:39 och de snabba mellan 3:17 och 3:22. 34:45 på 10 km. Totalt 11 km.

Lördag: Kände mig ännu mer sliten i kroppen men ville ändå ut och köra nåt slags pass. Det blev en riktigt lugn återhämtningsrunda runt åttan och lilla Delsjön på 12 km, hade ingen klocka men det gick nog aldrig snabbare än 5:00/km.

Söndag: Långpass med Thony, 34 km i 4:40-fart. Skön runda i behaglig pratfart. Benen piggare igen.

Totalt 128 km.

Tycker att det blev en bra träningsvecka. Mängden blev kanske inte riktigt vad jag hade hoppats på men jag har ju tänkt att hålla 130 km i snitt de kommande veckorna och det var ju bara 2 km kort om det. Gäller att inte bli fartblind. Är nöjd. Dessutom har jag kört över 40 km i riktigt bra fart. Känner dessutom att jag ligger på gränsen av vad jag kan absorbera träningsmässigt, rejält stel när jag stiger upp på morgonen och har ibland haft lite svårt att somna på kvällen vilket jag brukar ha under tuffa träningsperioder. Överträning är ju så klart en risk men jag tror att det är en risk jag måste ta om jag siktar på att komma under 2:30 om tio veckor. För att göra detta tror jag inte att det räcker med att bara träna för att "komma i form". Jag behöver nå en ny nivå och då tror jag att jag behöver gambla lite på gränsen till vad för typ av träningsstress som min kropp kan anpassa sig till. På den positiva sidan känner jag dock fortfarande stor motivation att fortsätta fokusera och träna hårt. Nu har jag en semestervecka kvar och under den blir fokus helt på mängd. Det kommer nog bli lite fart också men inte så mycket att det sker på bekostnad av mängdträningen. Men jag tar en dag i taget och hoppas på att fortsatt få vara skadefri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar