söndag 5 februari 2012

30 januari - 5 februari

Måndag - fredag: Till och från jobbet varje dag, blandad terräng, ganska mycket obanat och ganska mycket höjdmeter. Mellan 5 och 15 km per väg (uppskattningsvis) beroende på tid och lust. Totalt ca 85 km under dessa fem dagar.

Lördag: Tog en oplanerad vilodag eftersom jag kände mig ganska sliten i benen. Detta brukar visa sig genom att jag är mer än vanligt stel när jag går upp på morgonen. Jag tror att det var rätt beslut.

Söndag: Drog på det hela dagen, funderade först på köra ett långpass men jag känner inte av något riktigt långpass-sug än. Hoppas att det kommer. Till slut kom jag ut vid 18-tiden och sprang ca 10 km, mestadels riktigt lugnt. Körde dock några fartökningar i slutet, ca 200-300 meter "flytsnabbt" - vilket är ungefär att springa så snabbt jag kan utan att forcera det till sprint och bara så långt som känns bra. Riktigt lätt och fin känsla i kroppen under dessa. Avbröt sen passet innan jag kände mig helt färdig för att spara lite krafter till nästa vecka.

Sammanfattningsvis: En liten uppskruvning av volymen denna vecka, ca 95 km mot ca 85 föregående två veckor. Jag tycker även att jag börjar få lite positivt svar från kroppen. Tänker dock att jag fortsätter enligt att skynda långsamt-principen. Tidigare har jag ganska ofta fokuserat allt för mycket på att få till en bra vecka siffermässigt, med hög volym under en kalendervecka. Detta har gett effekten att veckan efter blir ganska dålig volymmässigt eftersom jag då känt mig sliten. Jag tänker över huvud taget att jag i år inte ska satsa så mycket på att ha perioder när jag tränar ner mig för att sen vänta in superkompensationen. Jag tänker istället att jag ska bli lite starkare för varje vecka. Det kanske är bra eller det kanske är dåligt. Men det är i alla fall inte särskilt kul att träna ner sig.


1 kommentar:

  1. Hej Mattias!
    Kul att höra att det går framåt. Har du fortfarande ont i foten något? Jag är själv skadad och börjar bli riktigt trött på det. Några bra tips på hur man genomlider?

    SvaraRadera