onsdag 27 mars 2013

Blogging igen

På allmän begäran, eller nja, i alla fall Marcus begäran, ska jag försöka få till ett nytt blogginlägg. Jag fick till fyra bra träningsveckor på 10-14 mil innan det var dags att åter åka till fjällen. Med dubbla känslor förstås, roligt att leka i snön men svårt att få till träningen. Den här gången var jag uppe i Riksgränsen, aldrig varit där förut, men otroligt vackert ställe, bara ett dygns tågresa bort. ;) Lyckades i alla få till en kortare morgonjogg de flesta dagar och kanske 4 mils löpning totalt. Men till det kom det ju även en ganska bra dos lågintensiv konditionsträning i form av toppturer med snöskor och med brädan på ryggen. Bland annat 850 höjdmeters klättring upp på Vassitjåkka varifrån man kunde se en skymt av Atlanten. Men nog om allt som inte har med löpning att göra.

Väl tillbaka i normal träning märktes det på tisdagens backintervallpass att jag hade tappat lite mot klubbkompisarna. Eller om det var dom som hade gått ifrån mig. Både norrmannen, seglarn, Olle och brorsan var före mig innan jag var tvungen att vika ner mig efter 9 av 15 backar. Men jag bidar min tid, det är inte ett enstaka pass som bygger framgång utan kontinuiteten. Jag har kommit bra in i rutinen med att träna på morgonen nu efter att ha kört till och från jobbet nästan oavbrutet i två månader. Det tar inte emot så mycket längre, nästan så att morgonpasset går lättare än eftermiddagspasset. Så jag har självförtroende inför säsong -13. Och det bästa av allt är att jag (peppar, peppar) inte har nån krånglande hälsporre så som förra året.

Vi har också ett starkare gäng i klubben än nån säsong som jag tränat med Solvikingarna. Redan i Barcelona gick både Joakim och Jonas under 2:40 efter att ha växeldragit i 40,5 km. 2:38 på båda. Potentiellt har vi 5-6 killar till som kan göra sub 2:40 i år. Jäkligt kul att ha en så jämn grupp att sparras med på träningarna och inspireras av, även om jag ju egentligen är lite av en ensamvarg när det gäller träningen. Fast nån gång i veckan är det alltid kul att träffa folk och smygtävla lite.

Snart är det dags för tävling igen. Anmälde mig imorse till Vällingby halvmarathon den 13 april. Utlovade sub 72 och SM-kval känns lite avlägset där men om jag lyckas göra ett kontrollerat lopp sub 75 så satsar jag nog hårdare en vecka senare i Kungsbackaloppet. Men att missa Gbg-varvet och Sthlm känns inte så farligt, finns många roliga småtävlingar att köra istället. Funderar på ett nytt försök (och att försvara titeln) i Munkastigen Trail Run 27 april, och eventuellt Köpenhamn marathon 19 maj. Annars ganska skönt att bara vara ute och kuta utan mål i år. Det är ju vägen som är målet säger man väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar