måndag 21 april 2014

Triathlonträning

Ok, denna veckan har jag känt mig lite som en triathlet. Har i och för sig inte simmat en meter men jag ser på simningen som "the lift" i Dirty Dancing. ;) Jag förbereder mig mentalt för att börja med simträningen kan man säga. Till exempel beställde jag en våtdräkt igår. Kommer nog inte börja simträna igen för än det går att göra i öppet vatten, vilket med tanke på påskhelgens väder kanske inte dröjer allt för länge.

Jag började veckan ganska slött, lite deppig för att hälsenefästet bråkar. Hängde med på klubbträningen i tisdags i alla fall. Klubbkompisarna körde 9x1000 meter på grus. Jag hängde med lite grann på första 3 men sen bestämde jag mig för att vara försiktig och bara jogga bredvid resten av passet. Lite stelt i hälen/fotleden men inte så farligt. Gjorde dock lite ont i slutet av passet. Därför blev det ytterligare 2 löpfria dagar, onsdag och torsdag. Bara lite cykelpendling till jobbet.

På fredagen, början av långhelgen bestämde jag mig för att det var dags att träna igen allt det som inte blivit tränat under veckan. Stack ut på en lugn joggingrunda utan plan hur lång den skulle bli. Då det var fint väder och hälsenan kändes bra blev det ca 90 minuter. Dock väldigt behärskad fart, typ runt 5:00/km skulle jag tro (ingen klocka).

På lördagen var det ännu bättre väder och nu var det planerat årets första lite mer riktiga cykelpass. Det blev ca 100 km, till stor del tillsammans med min triathlonkompis Ralph. Mestadels körde vi lugnt men vi lade in några bra fartökningar för att känna på tävlingsfart och även lite överfart. Försökte ligga ner i bågen så mycket som möjligt för att vänja mig. Skön känsla under hela passet som tog lite över 3 timmar, det kändes som att jag utan större problem hade kunnat cykla 3 timmar till. Men då var farten som sagt mestadels väldigt behärskad. För att simulera tävling lite mer stack jag ut på en 6 km jogg direkt efter cyklingen. Även det kändes skönt även om det är en lite speciell känsla att springa direkt efter en lång cykling.

Idag blev det lite lätt cykling bort till klubbstugan i Skatås för att hänga med på klubbens långpass. Det blev 2 timmar löpning i för mig väldigt lugn fart, typ 5:20/km, i och för sig stora delar ganska teknisk terräng, men ändå väldigt lugn ansträngnningsnivå. Men det passar mig väldigt bra just nu med tanke på att jag inte vågar belasta hälsenefästet fullt ut ännu. Det var dock inga problem alls idag så jag vågade mig till och med på en liten spurt på sådär 500 meter i slutet. Cyklade hem sen.

Mån: Cykel 9+9 km
Tis: Löpning 14 km inkl 1x3 km @ ca 3:30
Ons: Cykel 9+9 km
Tor: Cykel 9+9 km
Fre: Löpning ca 17 km
Lör: Cykel 100 km, Löpning 6 km
Sön: Cykel 9 km, Löpning 23 km, Cykel 9 km

Totat: 11h 30 min, ca 170 km cykel, ca 60 km löpning

Jahopp. Får se vad jag kan få till nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar